was successfully added to your cart.

Tiedote: Pakkanen piinaa myös lemmikkieläimiä

By February 6, 2018Tiedotteet

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Tiedote 6.2.2018

Pakkanen piinaa myös lemmikkieläimiä

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY muistuttaa, että kovat pakkaset koettelevat ulkona oleskelevia eläimiä. Yhdistys on erityisen huolissaan kylmillä keleillä pitkään ulkona pidettävien ja ulos hylättyjen lemmikkien hyvinvoinnista. Pahimmillaan kovat pakkaset voivat aiheuttaa eläimelle pakkasenpuremia ja jopa vaarallisen hypotermian.

Suomeen saapunut kylmä ilmamassa ja pakkaslumisateet koettelevat myös lemmikkieläimiä. Esimerkiksi eri koirarodut kestävät pakkasta eri tavoin.

– Pitkäkarvaiset alkuperäisrodut, kuten huskyt ja lapinporokoirat, kestävät kylmää hyvin, ja niitä voidaan pitää talvisin kohtalaisia aikoja ulkona. Lyhytkarvaiset rodut, kuten suomenajokoirat, dobermannit ja mopsit, eivät sen sijaan kestä pakkasta juuri lainkaan, eikä niitä saa jättää ulos kauppojen eteen edes ostosten ajaksi saatikka ravintolan eteen odottelemaan illanistujaisten päättymistä, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen kertoo.

Suomen eläinsuojelulainsäädännössä määrätään, että ulkona saa ympärivuotisesti pitää vain sellaisia koirarotuja, jotka soveltuvat jatkuvaan ulkona olemiseen. Ongelmia aiheuttavat kuitenkin lain tulkinnanvaraisuus ja valvonnan vaikeus. Kun eläinsuojelulain uudistus etenee asetuksiin, niiden avoimiksi ja tulkinnanvaraisiksi jääviä säädöksiä eläimen suojan tarpeesta kylmyydeltä olisikin syytä tarkentaa.

HESY kehottaa kaikkia lemmikinomistajia siirtämään eläimet kovilla pakkasilla sisätiloihin ja suojaamaan lyhytkarvaiset ja pohjavillattomat koirat takeilla lyhyilläkin ulkoilulenkeillä. Koiran tassuihin kannattaa laittaa lisäksi talvella tossut, jotka suojaavat sitä samalla tiesuolalta. Jos ulkona tapaa paukkupakkasilla ilman omistajaa harhailevan koiran, kissan, kanin tai muun lemmikkieläimen, se on paras ottaa ensin lämmittelemään sisätiloihin ja viedä sitten paikkakunnan löytöeläintalolle.

Jos eläimen jättää niille sijoilleen, sen kohtaloksi voi koitua hypotermia. Hypotermiassa eläimen ruumiinlämpö laskee vaarallisen alhaiseksi. Jos eläimen keho menettää enemmän lämpöä kuin pystyy sitä tuottamaan, sydämen, hermojärjestelmän ja muiden elintärkeiden elinten toiminta heikkenee. Jos eläin ei saa ensiapua ja eläinlääkärin hoitoa, se voi kuolla elinten toimintojen lopulta pettäessä.

Pakkasenpuremia ilmaantuu eläimille, jotka altistuvat kylmälle ilmalle pitkään. Paleltumien syntyminen on kehon selviytymiskeino äärimmäisissä olosuhteissa. Kun eläin on kauan kylmissään, sen verenkierto muuttuu ja veri virtaa tärkeisiin elimiin kuten sydämeen, keuhkoihin, maksaan ja munuaisiin. Samalla veren virtaaminen kehon uloimpiin osiin – kuten korviin, häntään ja tassuihin – pysähtyy, mikä voi aiheuttaa kuolioita, joiden seurauksena esimerkiksi kissan korvan kärjet voivat irrota.

HESYlle tulee joka talvi kissoja, joilla on paleltumavammoja korvanlehdissä tai hännässä. Yhdistyksen hoitoon on kerran tuotu myös kissa, joka oli jäätynyt vatsakarvoistaan maahan kiinni.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Hannele Luukkainen