was successfully added to your cart.

Tiedote: Lakiluonnos eläinten hyvinvoinnista heikentää löytöeläinten asemaa

By June 9, 2017Tiedotteet

Tunnistusmerkintä- ja rekisteröintivelvoite parantaisi etenkin kissojen asemaa Suomessa.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Tiedote 9.6.2017

Lakiluonnos eläinten hyvinvoinnista heikentää löytöeläinten asemaa

– löytöeläinten hoitoajan lyhentäminen ilman tunnistusmerkintäpakkoa ja lemmikkieläinrekisteriä johtaa lemmikkien turhaan tappamiseen

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY on huolestunut uuteen eläinsuojelulakiin kaavaillusta löytöeläinten hoidon vähimmäisajan lyhentämisestä talteenottopaikassa 15 vuorokaudesta 10 vuorokauteen. Kun lakiin ei olla tässä vaiheessa kirjaamassa koirien ja kissojen pakollista tunnistusmerkintää ja rekisteröintiä, löytöeläinten pääseminen alkuperäisiin koteihinsa voi vaikeutua merkittävästi. Säädös heikentäisi myös löytöeläimen omistajan oikeusturvaa.

– On käsittämätöntä, että tulevassa laissa löytöeläinten hoitoaikaa lyhennetään, mutta omistajien löytymistä ei paranneta lemmikeille säädettävällä tunnistusmerkintä- ja rekisteröintipakolla. Suomi jää tässä pahasti jälkeen muun Euroopan kehityksestä. Kärsijöinä ovat löytöeläimet ja ne omistajat, jotka eivät ymmärrä etsiä lemmikkejään riittävän ajoissa talteenottopaikoista. Eläimet voidaan lopettaa tai myydä eteenpäin 10 vuorokauden jälkeen, jolloin omistajat menettävät lemmikkinsä. Tämä on ahdistavaa paitsi omistajille myös lemmikeille, sanoo HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

Koirien tunnistusmerkitseminen ja rekisteröinti on määrätty pakolliseksi jo lähes kaikissa EU-maissa: 28 jäsenvaltiosta säädös on voimassa 23 maassa. (Koirien tunnistusmerkintä- ja rekisteröintivelvoitetta ei ole Suomessa, Puolassa, Tšekin tasavallassa, Saksassa lukuun ottamatta muutamia alueita/osavaltioita eikä Slovakiassa, jossa velvoite koskee ainoastaan rajat ylittävää koirien ja kissojen kauppaa). Kissojen tunnistusmerkintä- ja rekisteröintivelvoite laahaa vielä kehityksestä jäljessä ja on pakollista tällä hetkellä vain kahdessa EU-maassa (Ranskassa ja Kreikassa).

Kissojen, koirien ja kanien pakollinen tunnistusmerkintä ja rekisteröiminen yhteen valtakunnalliseen eläintietokantaan mahdollistaisi löytöeläinten omistajien jäljittämisen. Tämä nopeuttaisi löytöeläimen palautumista alkuperäiseen kotiinsa, jolloin talteenottopaikoille määrätyn minimihoitoajan lyhentäminen 10 vuorokauteen olisi perusteltua.

– Tunnistusmerkintä- ja rekisteröintivelvoitteen avulla myös lemmikkinsä hylänneet omistajat saataisiin rikosvastuuseen eläimen heitteillejätöstä. Tämä edistäisi vastuullista eläimenpitoa ja vähentäisi lemmikkien harkitsematonta hankintaa, mikä parantaisi etenkin kissojen asemaa.  Kodittomien ja villiintyneiden kissojen määrä vähenisi, jos eläimen hylkäämisestä jäisi kiinni ja siitä seuraisi rangaistus, Luukkainen sanoo.

Pakollisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin avulla kyettäisiin hillitsemään myös pentutehtailua, mikäli kasvattaja olisi velvollinen rekisteröimään pennut ennen niiden myyntiä. Lisäksi mikrosiru edesauttaisi varastetun eläimen oikean omistajan löytämistä.

HESY katsoo, että löytöeläinten asema heikkenee merkittävästi, mikäli niiden säilytysaikaa lyhennetään eikä samalla oteta käyttöön tunnistusmerkintää ja lemmikkieläinrekisteriä. Siksi ainakin koirille, kaneille ja kissoille on määrättävä Suomessa pakollinen tunnistusmerkintä ja rekisteröinti. Tällöinkin löytöeläinten talteenoton minimiaika olisi syytä pitää 15 vuorokaudessa ainakin niin kauan, kunnes tunnistusmerkintä- ja rekisteröintivelvoite saadaan kattavaksi.

Erittäin kiitettävänä löytöeläinten asemaa parantavana uudistuksena HESY pitää sitä, että löytöeläinten kuljetus talteenottopaikkoihin aiotaan sisällyttää uuteen eläinten hyvinvointilakiin.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Hannele Luukkainen