was successfully added to your cart.

Tiedote: HESYn hoiviin 477 eläintä vuonna 2017

By February 7, 2018Tiedotteet

HESYlle viime vuonna tulleista eläimistä 88 prosenttia oli kissoja.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Tiedote 7.2.2018

HESYn hoiviin 477 eläintä vuonna 2017

– maakuntien satapäiset kissapopulaatiot räikeä esimerkki piittaamattomasta kissanpidosta

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY otti vuonna 2017 hoitoonsa 477 avun tarpeessa olevaa lemmikkieläintä. Valtaosa eli 88 prosenttia HESYlle viime vuonna tulleista eläimistä oli kissoja. Vuonna 2017 yhdistyksen hoitoon tuotiin 422 kissaa, 28 koiraa, 19 kania ja 8 muiden lajien edustajaa.

Maakunnissa ulkona elävät ja hallitsemattomasti lisääntyvät kissapopulaatiot työllistävät HESYä yhä enemmän. Viime vuonna reilu puolet HESYlle tulleista eläimistä oli peräisin pääkaupunkiseudun ulkopuolelta maakunnista (kts. diagrammi).

– Monet maaseudun eläinsuojeluyhdistykset ja talteenottopaikat ovat ylikuormittuneita ja ruuhkautuvat välittömästi, jos alueelta löytyy useiden kymmenien tai jopa sadan yksilön puolivilli kissalauma. Kissat korjataan talteen, mutta niitä on vaikea sopeuttaa ihmiseen ja sijoittaa uusiin koteihin. Kissojen heitteillejättöä ei saada tällä tavalla pysyvästi ratkaistua, koska usein pentujen emot jäävät maastoon jatkamaan lisääntymistään. Valistustyötä kissojen leikkauttamisen tärkeydestä on jatkettava sitkeästi. Lisäksi toivon, että eläinlääkärit leikkaisivat maatilojen kissat samalla, kun käyvät hoitamassa tuotantoeläimiä, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen erittelee.

– Lemmikkien pakollinen tunnistusmerkintä ja rekisteröinti olisivat tehokkaimpia keinoja hillitä kissojen vastuutonta pitoa, mutta niitä ei ole kirjattu parhaillaan lausuntokierroksella olevaan esitykseen eläinten hyvinvointilaiksi. Kissojen kurjuuden kierteen annetaan jatkua, vaikka meillä olisi toimiva ratkaisumalli ongelmaan. Vetoan päättäjiin, että lakiehdotukseen sisällytetään tunnistusmerkintäpakko eikä sitä hyväksytä ilman sitä, Luukkainen jatkaa.

HESYn hoitoon tulee paitsi löytöeläimiä myös sosiaalisista tai eläinsuojelullisista syistä huostaanotettuja eläimiä. Nämä ovat eläimiä, joita niiden omistajat ovat kohdelleet kaltoin tai joiden omistajat ovat ajautuneet kriisiin eivätkä enää kykene huolehtimaan lemmikeistään esimerkiksi mielenterveys- tai päihdeongelmien, vankilatuomion tai pitkäaikaisen sairaala- tai laitoshoidon takia.

Huostaanotettujen eläinten määrä oli vuonna 2017 HESYllä 49 prosenttia. Löytöeläinten osuus oli 34 prosenttia. Loput olivat HESYn aiemmin sijoittamia eläimiä, jotka omistaja joutui palauttamaan takaisin yhdistyksen hoitoon esimerkiksi allergian puhkeamisen takia.

HESY toimii tällä hetkellä Siuntion löytökissojen virallisena talteenottopaikkana. Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Kirkkonummen löytöeläimet toimitetaan Viikin löytöeläintalolle, jossa niitä säilytetään lakisääteiset 15 vuorokautta. HESYlle tuodaan Viikin löytöeläintalolta sellaisia eläimiä, joiden omistajia ei ole löytynyt määräaikana ja joita ei ole saatu sen jälkeen myytyä eteenpäin. HESY helpottaa myös maakuntien löytöeläintalojen ruuhkaa ottamalla vastaan eläimiä muun muassa jäsenyhdistyksiltään ja löytöeläintaloilta, joiden tilat ovat täynnä. HESYn rooli maakuntien löytöeläintalojen jatkohoitopaikkana on vahvistunut vuosi vuodelta. Viime vuonna yhdistys otti maakunnista vastaan 240 eläintä. HESY on myös vastannut virkaeläinlääkäreiden avunpyyntöihin ja ottanut kissoja ja koiria hoiviinsa isoista ongelmapesäkkeistä.

HESYn hoidossa on tällä hetkellä 98 eläintä, joista 80 on kissoja, 5 koiria, 7 kaneja ja 6 undulaatteja.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Hannele Luukkainen