Tiedote 29.12.2009

HESY:n eläinten joulukeräyksen tuotto 28 411 euroa

Lama ei ole vähentänyt lahjoitusten määrää

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry keräsi perinteiseen tapaansa pääkaupungin kaduilla joulun alla varoja kodittomille eläimille. Tänä vuonna eläinten katukeräyksen kokonaistuotto oli 20 737 euroa. Se on 2500 euroa enemmän kuin edeltävänä vuonna. Lisäksi nettilahjoituksia tuli 7674 euroa.

- Haluan kiittää kaikkia eläinrakkaita lahjoittajia, joilla on riittänyt joulumieltä hylättyjen eläinten auttamiseen myös laman aikana, kireästä taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Joulukeräyksen tuotolla pystymme rahoittamaan yhdistyksen toimintaa koko tammikuun ajan, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo tyytyväisenä.

Rahalahjoitusten lisäksi keräyspisteisiin tuotiin 125 kiloa koiranruokaa, 146 kiloa kissanruokaa ja 2 kiloa jyrsijöiden ruokaa. Auttamishaluiset lahjoittajat kantoivat keräystonkille runsain mitoin myös eläinten leluja, ruokakippoja, matolääkkeitä, koirien puruluita ja muita eläinten herkkuja hiukopaloiksi. Tavaralahjoituksiakin saatiin yllin kyllin. Tavarat myydään Kulkukollin kirpputorilla ja Perintöpuodissa, joiden tuotoilla kustannetaan eläinten eläinlääkäri- ja lääkekuluja.

Eläinten joulukeräykseen osallistui noin 35 HESY:n vapaaehtoista ja työntekijää, joille lahjoittajilla oli kerrottavana lämpimiä viestejä.

- Todella monet tulivat kiittämään HESY:n kerääjiä ja kertoivat, että teemme hyvää ja kunnioitettavaa työtä. Meille toivotettiin jaksamista ja yhdistyksemme toiminnan jatkuvuutta pidettiin tärkeänä. Haluankin kiittää lahjoittajien lisäksi myös kaikkia kerääjiä, jotka mahdollistivat joulukeräyksen toteuttamisen, Luukkainen lisää.

Tänä vuonna moni HESY:n keräyspisteillä päivystänyt huomasi sikojen hyvinvoinnin askarruttavan suomalaisia. Oikeutta Eläimille -yhdistyksen julkaisemat videot, jotka on kuvattu salaa 30 satunnaisesti valitulta sikalalta, paljastivat, että maamme sikaloissa siat kärsivät edelleen ahtaista tiloista, epäpuhtaudesta, piittaamattomuudesta ja huonosta hoidosta.

- Sikakohu puhutti selvästi jouluostoksilla kiiruhtavia suomalaisia, ja myös monet keski-ikäiset miehetkin paheksuivat sikojen kehnoja elinoloja. Keräysvahdeille sateli kiitosta siitä, että eläinsuojeluyhdistykset vaativat eläimille elämisen arvoisia oloja ja tekevät näin arvokasta työtä. Sitä, että eläinsuojeluyhdistyksiä on olemassa ja että ne puuttuvat eläinten huonoon kohteluun, pidettiin erittäin tärkeänä.

HESY:n hoivissa on tällä hetkellä noin sata uutta kotia etsivää eläintä. Näistä valtaosa on kissoja, mutta myös monet koirat, kanit, hamsterit, marsut ja punakorvakilpikonnat etsivät uusia, eläinrakkaita koteja. Hannele Luukkainen toivottaa kaikki lemmikin ottamista harkitsevat perheet tervetulleiksi tutustumaan kodittomiin eläimiin Eläinsuojelukeskukseen Itä-Pakilaan.

Lahjoituksia kodittomien eläinten auttamiseen voi tehdä vuoden jokaisena päivänä sekä kodittomien eläinten avustustilille NORDEA 200118-113063 että HESY:n nettisivuilla www.hesy.fi/tuetoimintaamme

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733