Tiedote 31.3.2008

HESY PAHEKSUU VILLISIAN RÄÄKKÄYSTÄ

Suomalaismetsästäjien tulee noudattaa lakia myös ulkomailla.

Helsingin Eläinsuojeluyhdistys vaatii Metsästäjäin Keskusjärjestölle osoittamassa avoimessa kirjeessä suomalaisia metsästäjiä noudattamaan metsästyslakia myös ulkomailla.

Saarenmaalla villisikoja metsästänyt suomalaisseurue on selvästi rikkonut sekä Viron metsästys- että eläinsuojelulakia. Viron televisiossa näytetyssä videossa suomalainen metsästysseurue on saanut kiinni elävän, pienen villisian ja usuttaa koiransa villisian kimppuun. Näkyvästi päihtynyt metsästysseurue käyttäytyy muutenkin mauttomasti ja muun muassa kaataa viinaa kuolleen villisian korvaan. Tammikuussa kuvattu video on herättänyt Virossa paljon pahennusta ja paikallinen ympäristövirasto on tuominnut teon epäeettisenä. Myös Viron eläinsuojelujärjestö pitää metsästäjien käytöstä törkeänä. Viron suojelupoliisi tutkii tapausta ja aikoo kuulla tapauksessa kaikkia asianosaisia.

Suomen metsästyslaki (28.6.1993/615) sanoo, että: Metsästystä on harjoitettava siten, ettei eläimille tuoteta tarpeetonta kärsimystä.

Viron metsästyslaki puolestaan kieltää ehdottomasti metsästyksen ja aseiden käsittelyn alkoholin vaikutuksen alaisena. Viron eläinsuojelulaki kieltää eläinten henkisen ja fyysisen pahoinpitelyn.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys paheksuu suomalaismetsästäjien lainrikkomuksia ja vaatii Metsästäjäin Keskusjärjestöä huolehtimaan jäsenistönsä lainkuuliaisuudesta ja sivistyneestä metsästystavasta. HESYn mielestä eläinrääkkäykseen tulisi soveltaa samaa laintulkintaa, kun esimerkiksi pedofiileihin, jotka tuomitaan Suomen lain mukaan myös ulkomailla tehdyistä rikoksista.

On tärkeää, että EUn eläinsuojelulait yhdenmukaistetaan. Virosta on tullut suosittu jahtimaa suomalaismetsästäjien keskuudessa ja yhdenmukainen lainsäädäntö helpottaisi asiallista käytöstä metsästysmatkoilla.

Koko video on nähtävissä osoitteessa: http://www.postimees.ee/220308/esileht/siseuudised/318960.php?autoplay

- Riikka Suominen, tiedottaja p. 040- 577 47 33
- Hannele Luukkainen, Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja p. 040-54 777 70