Tiedote 30.9.2008

TEHOKKAIN ELÄINSUOJELUTEKO: ÄLÄ SYÖ ELÄINYSTÄVIÄ

Vietä maailman kasvisruokapäivää 1.10

Helsingin eläinsuojeluyhdistys kannustaa kasvisruokapäivän viettoon 1.10., ja aina muulloinkin. Tuotantoeläimet ovat lukumäärällisesti suurin ihmisen käytössä oleva eläinryhmä. Niinpä tärkein eläinsuojeluteko, jonka yksittäinen ihminen voi tehdä, on välttää lihansyöntiä. Pelkästään broilereita teurastetaan vuosittain kymmenen lintua jokaista suomalaista kohti.

- Lihantuotannossa eläimet eivät voi hyvin. Eläinten elinolosuhteita ei sanele niiden hyvinvointi, vaan teollisuuden tarve saada kauppoihin lihaa mahdollisimman edullisesti, sanoo Hesyn tiedottaja Riikka Suominen.

Eläinten hyvinvoinnin lisäksi lihansyöntiä kannattaa vähentää myös ympäristön vuoksi.

- Suomalaisten lihankulutus kasvaa edelleen, vaikka ihmiset muuten ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta. Helpoin tapa vähentää kasvihuonepäästöjä on muuttaa ruokailutottumuksiaan kasvispainotteisemmaksi.

YK:n ruoka- ja maatalousjärjestön mukaan lihantuotanto on suurempi hiilidioksidin lähde, kuin koko kuljetusala. Myös YK:n ilmastojohtaja Rajendra Pachauri, itsekin kasvissyöjä, kannustaa ihmisiä pitämään yhden kasvisruokapäivän viikossa.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys vetoaakin kuntien laitos- ja kouluruokailusta päättäviin tahoihin sen puolesta, että ruokaloissa tarjottaisiin säännönmukaisesti, vähintään yhtenä päivänä kuukaudessa, täysipainoista, monipuolista ja maukasta vegaanista kasvisruokaa.

tiedottaja Riikka Suominen 040- 577 47 33