Tiedote 30.5.2008

HESY MUISTUTTAA: JÄRJESTYSLAKI SALLII KISSAN ULKOILUN

Kevään tullen Hesylle on taas tullut runsaasti kyselyitä siitä, saako kissa ulkoilla vapaana. Suomessa on voimassa kolme lakia, jotka määrittävät kissojen oikeudet: järjestyslaki, metsästyslaki ja eläinsuojelulaki. Ne sallivat kissan vapaan ulkoilun, tietyin ehdoin.

Vuonna 2003 voimaan tullut järjestyslaki sallii kissan pitämisen vapaana. Muutama poikkeus tästä säännöstä ilmaistaan järjestyslaissa näin: ”(omistajan on) pidettävä huolta siitä, ettei (kissa) pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.” Kissalla on siis vapaa liikkumisoikeus koko maassa eikä kissaa lain mukaan tarvitse pitää kytkettynä taajamassakaan.

Lisäksi vuonna 1993 voimaan tulleessa metsästyslaissa säädetään, että kotikissalla on lain suoja koko maassa. Vain villiintyneen kissan saa tappaa maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija. Villiintynyt kissa tunnistetaan sen käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Villiintynyt kissa mm. hankkii kaiken ravintonsa luonnosta. Sekä metsästyslaki että eläinsuojelulaki kieltävät seuraeläimeksi otetun kissan heitteillejätön.

Huom! Yksin ulkona liikkuva kissa ei ole sama kuin villiintynyt kissa.

Jotta kiistatapauksilta vältyttäisiin, kannattaa naapurustossa keskustella kissan ulkoilusta ja sopia siitä, voiko kissan omistaja esimerkiksi järjestää suojan hiekkalaatikon päälle. Periaatteessa talokohtaiset järjestyssäännöt eivät voi kumota lain suomaa oikeutta.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys suojelee kaikkia eläimiä, myös lintuja, pikkunisäkkäitä ja matelijoita. Kissan riistavietin vuoksi olisi hyvä, että kissaomistajat valvoisivat lemmikkiensä ulkoilua lintujen pesimäaikaan. Lisäksi kaupunkilaiskissojen oman turvallisuuden vuoksi kissat kannattaa ulkoiluttaa valvotusti.

- Hannele Luukkainen, Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja p. 040-5477770
- Riikka Suominen, Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen tiedottaja p. 040 577 47 33