Tiedote 30.5.2005

VALAIDEN SUOJELU PÄÄTTYMÄSSÄ - SUOMI MUKANA HYVÄKSYMÄSSÄ KAUPALLISEN VALAANPYYNNIN ALOITTAMISEN?

Kaupallisen valaanpyynnin estämiseksi polkaistiin käyntiin usean kansalaisjärjestön aloitteesta Milloin laulaa viimeinen valas -kampanja. Kansainvälistä kaupallisen valaanpyynnin kieltoa ollaan kumoamassa 19 vuoden jälkeen uudella hoito-ohjelmalla nimeltään RMS (Revised Management Scheme). Kansainvälinen valaanpyyntikomissio aikoo sallia valaanpyynnin kaupallisiin tarkoituksiin kokouksessaan 13.-24. kesäkuuta, jos 2/3 jäsenistä hyväksyy tämän ohjelman. Suomi on taipumassa Japanin ja Norjan painostuksesta kaupallisen pyynnin hyväksymiseen.

Valaanpyyntikomission vuosikokous pidetään kesäkuussa Etelä-Koreassa. Suomi on painostuksen alaisena mukana maaryhmittymässä, joka aikoo hyväksyä uuden hoito-ohjelman. "Kanta on käsittämätön, sillä yleinen mielipide Suomessa ei hyväksy valaanpyyntiä. Lisäksi Suomi itse on kieltänyt lainsäädännöllään valaiden pyynnin ja kaupankäynnin valastuotteilla. Jo tämän vuoksi Suomen ei pidä taipua valaanpyyntimaiden painostukseen", sanoo Valaiden puolesta ry:n puheenjohtaja Viivi Syrjä.

Suomalaiset eläinsuojelujärjestöt vaativat Suomelta tiukkaa kantaa kesäkuun kokouksessa. "Suurin huoleni on Suomen passiivisuus tässä asiassa, vaikka Suomen rooli on ratkaiseva. Suomi on lähettämässä veronmaksajien rahoilla paikalle edustajan, jonka tehtävänä on edustaa yleistä mielipidettä Suomessa. Jos Suomi hyväksyy RMS-tekstin osana 2/3 äänestysenemmistöä, kaupallinen valaanpyynti tulee olemaan väistämätön painajainen.", sanoo Syrjä.

Edelleen kartoittamattomat valaskannat eivät tule kestämään kaupallista valaanpyyntiä. Jo ympäristön vaikutukset, kuten ilmaston lämpeneminen, ympäristösaasteet, laivaliikenne sekä öljy- ja kaasuteollisuus, verottavat valaskantoja enemmän nyt kuin voimassa olevat pyyntikiintiöt. Suomalaisten on vastustettava turhaa eläimille aiheutettua kärsimystä. Valaanpyynti päättyy valaan pitkittyneeseen teurastamiseen: eläimen tuskallinen kuolinkamppailu kestää jopa tunteja. Valaiden metsästys ja teurastaminen tapahtuvat yleensä vaikeissa meriolosuhteissa, mikä pidentää eläinten kärsimystä. RMS -tekstiehdotuksessa ei oteta ollenkaan huomioon mm. eläinsuojelullisia näkökohtia.

Milloin laulaa viimeinen valas -kampanja kehottaa suomalaisia rohkeasti ilmoittamaan kantansa. Yhteydenotot kannattaa osoittaa suoraan pääministeri Matti Vanhaselle Valtioneuvostoon. Eläinsuojelujärjestöt ovat painaneet valmiiksi kannanottokortteja, joita saa tilata mm. Animaliasta: animalia@animalia.fi tai Helsingin eläinsuojeluyhdistyksestä: hesy@hesy.fi.

Milloin laulaa viimeinen valas -kampanja:

- Varmista, että pääministeri Matti Vanhanen on tietoinen mielipiteestäsi lähettämällä postikortti 10. kesäkuuta mennessä.

- Kampanjassa ovat mukana Animalia, Helsingin eläinsuojeluyhdistys, Suomen eläinsuojeluyhdistys, Suomen Luonnonsuojeluliitto, Valaiden puolesta ry sekä 160 muuta kansainvälistä järjestöä 55 maasta.

- Lisätietoja:http://valaidenpuolesta.tripod.com/index.html

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot: puheenjohtaja Viivi Syrjä p. 041 4931401/Valaiden puolesta ry. dolphini@suomiforum.com