Tiedote 29.12.2011

Uudenvuoden ilotulitus stressaa eläimiä

HESY pyytää juhlijoita ampumaan ilotulitteita vain sallittuina aikoina

Ilotulitteet ja paukkupommit mielletään olennaiseksi osaksi uudenvuoden viettoa. Monet eläimet kuitenkin kokevat ilotulitteiden paukkeen ja ujelluksen, valonvälähdykset ja ruudin katkun uhkaaviksi elementeiksi, jotka voivat ahdistaa ja pelottaa niitä useiden päivien ajan.

– Äärimmäisen jännittynyt eläin ei pysty syömään, nukkumaan tai käymään tarpeillaan. Paukkuarka eläin voi oirehtia myös ripuloimalla. Vuoden vaihtuessa moni koira riistäytyy taluttimesta ja pakenee ilotulitusta kauhuissaan aiheuttaen vaaraa niin liikenteelle kuin itselleenkin. Paniikkiin joutunut koira voi eksyä kauas ja harhailla pitkään vieraassa ympäristössä kylmissään ja peloissaan, Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen selventää.

Ilotulitteiden käyttö on sallittua vain 31.12. klo 18:00 ja 1.1. klo 02:00 välisenä aikana. Joissakin kunnissa ilotulitteiden ja paukkupommien käyttö on turvallisuussyistä keskusta-alueilla kiellettyä. Rajoituksia on kuitenkin vaikea valvoa: monet aloittavat ilotulitteiden paukuttelun jo joulunpyhien jälkeen, kun tulitteet tulevat kauppoihin myyntiin. Tämän takia HESY toivoo, että y ksityishenkilöiltä kielletään jatkossa ilotulitteiden käyttö.

Yhdistys vetoaa nyt uudenvuoden juhlijoihin ja pyytää heitä noudattamaan lakisääteistä aikaa, jolloin ilotulitteiden ampuminen on sallittua. Lemmikin omistajien ei puolestaan pidä ottaa eläimiä mukaan katsomaan ilotulitteita eikä liioin jättää niitä yksin kotiin uudenvuodenaattona.

I lotulitteita säikkyvän eläimen pelkoa voi lievittää monella tavalla.

– Ikkunat kannattaa sulkea ja verhot vetää ikkunoiden eteen ilotulituksen aikana. Taustamusiikki auttaa vaimentamaan ilotulituksen ääniä. Peloissaan olevan lemmikin ympärillä ei kannata hössöttää ja hääriä, sillä omistajan huolestuneisuus lisää lemmikin ahdistusta. Sen sijaan eläimen pelon sivuuttaminen ja tyyni suhtautuminen paukutteluun osoittavat kaiken olevan normaalisti ja lisäävät lemmikin turvallisuuden tunnetta. Jos eläin pelkää ilotulistusta niin paljon, että se on säikky useita päiviä tai vahingoittaa itseään, apua täytyy pyytää eläinlääkäriltä tai eläinkouluttajalta, Luukkainen neuvoo.

Koiran ulkoiluttajien kannattaa olla varovaisia myös uudenvuoden jälkeisinä päivinä, sillä ilotulitteista jää jäljelle hylsyjä, joita koirat saattavat pureskella. Myös rikkinäiset pullot ja muut juhlinnan jäljet voivat vahingoittaa eläimen tassuja.

Varovaisuutta tulee noudattaa myös tinan valannassa. Tina sisältää lyijyä, jota voi liueta jäähdytyksessä käytettyyn veteen ja joka voi elimistöön päästessään olla vaaraksi eläimen terveydelle. Tinan jäähdytysvedessä olevat terävät tinan murut voivat nekin vahingoittaa eläintä. Eläintä ei saakaan päästää kosketukseen tinan jäähdytysveden, valamiseen käytettävän kuuman kauhan tai sulan tinan kanssa.

Jos lemmikki pääsee karkaamaan uutenavuotena, mene www.karkulaiset.fi -sivustolle ja tee eläimestä katoamisilmoitus. Eläimestä on tehtävä ilmoitus myös paikalliselle löytöeläintalolle

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770
hannele.luukkainen@clarinet.fi (tavoitettavissa 1.1.2012 klo 15 asti)

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733