Tiedote 29.12.2006

RAUHALLINEN UUSIVUOSI MYÖS ELÄINYSTÄVILLE

Älä stressaa lemmikkieläimiä ilotulitteilla

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry vetoaa uudenvuodenviettäjiin, jotta nämä juhlisivat stressamatta lemmikkieläimiä.

Monet lemmikkieläimet pelkäävät ilotulituksia. Etenkin äänet stressaavat niitä, mutta myös valot ja ruudin haju pelottavat eläimiä. Vuodenvaihteessa koiria karkailee selvästi normaalia useammin, kun ilotulitteita säikähtäneet koirat pääsevät lenkillä karkuun. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry vaatii, että uudenvuodenjuhlijat noudattavat lakisääteistä aikaa, jolloin ilotulitteita saa ampua ja toivoo, että kaikki lemmikkien omistajat ovat varovaisia omien lemmikkiensä kanssa.

Ilotulitteiden käyttö on sallittua vain 31.12. klo 18:00 ja 1.1. klo 6:00 välisenä aikana. Helsingin keskustassa ilotulitteet on tänä vuonna kokonaan kielletty. Vanhempien tulee valvoa lasten ilotulitteiden käyttöä ja kerätä käyttämättä jääneet paukut pois.

Ilotulitusta pelkäävän lemmikin stressiä voi helpottaa monin tavoin. Suositeltavinta on siedättää eläintä kestämään erilaisia ääniä jo hyvissä ajoin etukäteen ennen vuodenvaihdetta: kaupasta voi ostaa ilotulituksen ja laukauksien ääniä sisältävän levyn, jonka avulla eläintä voi pikkuhiljaa totuttaa juhlinnan ääniin. Lääkkeellistä apua paukkuarkuuteen on tarjolla luontaistuotteista aina reseptilääkkeisiin. Etenkin paukkuarat koirat kannattaa ulkoiluttaa aattona hyvissä ajoin ennen klo 18:00. Mitään lemmikkiä ei pidä ottaa mukaan ulos katsomaan ilotulitteita. Lisäksi lemmikinomistajan oma rauhallinen käytös ja tyyni suhtautuminen paukutteluun auttavat eläintä sietämään stressiä.

Paukuista jää jäljelle hylsyjä, joissa on jäänteitä ruudista ja muista myrkyllisistä aineista. Nämä roskat tulee siivota heti seuraavana päivänä, jotta ne eivät joudu eläinten tai pikkulasten suihin ja jää rasittamaan ympäristöä. Myös muut juhlinnan jäljet, kuten rikkinäiset pullot tulee kerätä pois vahingoittamasta eläinten tassuja.

Mikäli lemmikkieläin karkaa, on omistajien oma rauhallinen toiminta avainasemassa. Karkurien omistajia auttavat karanneisiin lemmikkieläimiin erikoistuneet yhdistykset. Suomen löytöeläinapu ry tarjoaa Internetissä ilmaisen palvelun www.karkurit.fi, jossa voi ilmoittaa kadonneesta eläimestä. Uudenmaan etsijäkoirat ry:llä puolestaan on kadonneiden lemmikkien etsintään koulutettuja koiria.

Lisätietoja: www.etsijakoiraliitto.fi

Tiedottaja Rikka Suominen, p. 040 577 4733