Tiedote 29.10.2010

Parvekkeelta kaksi koiraa paiskanneelle miehelle langetettava ankara rangaistus

HESY vaatii eläinrääkkääjille kovempia tuomioita

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry on järkyttynyt Helsingin Itäkeskuksessa tämän viikon keskiviikkoyönä parvekkeelta heitettyjen irlanninsetterien kohtalosta ja vaatii, että julmaan eläinrääkkäykseen syyllistyneelle miehelle langetetaan teosta ankara rangaistus.

Tällä hetkellä tuomiot erittäin raaoistakin eläinsuojelurikoksista ovat niin olemattomia, että ne eivät millään tavalla vastaa tekojen vakavuutta ja yleistä oikeustajua.

– Eläinsuojelurikosten tuomiot ovat lähes aina rangaistusasteikon alapäästä ja naurettavan pieniä eläinten kärsimyksiin nähden. Useimmiten erittäin brutaaleistakin teoista selviää muutamalla päiväsakolla tai jopa tuomiotta. Esimerkiksi alkuvuodesta Espoossa dobermannin pesäpallomailalla kuoliaaksi iskeneen miehen syyte hylättiin juuri käräjäoikeudessa, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen pahoittelee.

Luukkainen vaatii tuomioistuimia ottamaan vakavissa eläinrääkkäystapauksissa käyttöön eläinsuojelurikosten rangaistusasteikon yläpään.

– Rangaistuksen ankaruus on viesti kansalaisille: se kertoo tehdyn rikoksen vakavuudesta ja tekijän syyllisyydestä. Tällä hetkellä maksimirangaistus eläinrääkkäyksestä on kaksi vuotta vankeutta, mutta ehdollisiakin vankeusrangaistuksia jaetaan hyvin säästeliäästi, ehdottomina vankeustuomioita ei langeteta juuri lainkaan.

Rikoslakiin on esitetty säännöstä törkeästä eläinsuojelurikoksesta, josta rangaistaisiin vähintään neljä kuukautta ja enintään neljä vuotta vankeutta. Samalla törkeästä eläinsuojelurikoksesta tuomittu määrättäisiin eläintenpitokieltoon. Myös valvontaa tultaisiin tehostamaan perustamalla eläintenpitokieltorekisteri.

Luukkainen kiittelee lakiuudistusta, mutta painottaa samalla, että se ei muuta mitään käytännössä, ellei ankarampia rangaistuksia myös oteta käyttöön.

- Nyt tuomioistuimilla on näytön paikka. Vakavista eläinsuojelurikoksista annettavien tuomioiden koventaminen olisi selkeä osoitus siitä, että eläimiin kohdistuvia vääryyksiä ei enää vähätellä.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,