Tiedote 29.6.2004

LEMMIKITKIN NAUTTIVAT TURVALLISESTA ULKOILUSTA
Helsingin eläinsuojeluyhdistys muistuttaa, että kesän riemuihin liittyy myös riskejä. Valitettavan usein perheen rakas lemmikki katoaa tai karkaa joko kotinurkilla tai lomamatkalla. Useimmiten vahingoilta välttyy, kun on huolellinen ja varautuu riskeihin jo ennakolta.

Valvottu ulkoilu turvallisinta
Lemmikin ulkoiluttaminen valvotusti estää useimmat katoamistapaukset. Koirien kiinnipitomääräys on parhaiten tunnettu: järjestyslain mukaan koira on pidettävä kytkettynä. Kissan ulkoilu vapaana on sallittua kaikissa kunnissa voimassaolevan järjestyslain mukaan. Vastuullinen kissanomistaja pitää huolen lemmikkinsä turvallisesta ulkoilusta. Kissa voi ulkoilla turvallisesti aidatulla pihalla, isossa tarhassa tai verkotetulla parvekkeella. Useimmat kissat voi opettaa liikkumaan myös valjaissa. Valjaissa olevaa kissaa täytyy valvoa, koska se saattaa rimpuilla itsensä irti hetkessä. Kissaa ei saa kytkeä mihinkään kiinni, eikä laittaa juoksulankaan. Vieraassa paikassa kissa on viisainta pitää sisällä silloin, kun sitä ei voi valvoa. Helposti säikkyviä yksilöitä ei kannata ulkoiluttaa valjaissa. Kanien ulkoiluttamisessa kannattaa muistaa, että ne ovat mestareita kaivamaan itselleen tien vapauteen. Tämän vuoksi kanien ulkoiluaitauksessa on oltava metalliverkkopohja tai aidan alaosa on upotettava syvälle maahan. Kaneilla on myös oltava turvanaan tukeva koppi, joka suojaa niin säätä kuin petojakin vastaan.

Kadonneesta heti etsintäkuulutus
Mikäli lemmikki katoaa, kannattaa siitä välittömästi ilmoittaa katoamiskunnan löytöeläinten talteenottopaikkaan. Eläinsuojelulain mukaan jokaisen kunnan on järjestettävä paikka, johon voi tuoda irrallaan tavatut lemmikit. Talteenottopaikassa eläimiä säilytetään yleensä vain 15 vuorokautta, joten kadonneen lemmikin etsiminen pitää aloittaa viipymättä. Tolppiin ja ilmoitustauluille levitetyt kuvalliset ilmoitukset auttavat löytämään kadonneen lemmikin. Myös ruokinta katoamispaikalle auttaa, sillä ruokittuna eläin pysyy lähistöllä, vaikka sitä ei heti saataisikaan kiinni.

Tunnistusmerkintä auttaa löytämään omistajan
Koirilla ja kissoilla ovat viime vuosina yleistyneet tunnistusmerkinnät eli tatuoinnit ja mikrosirut. Tatuointi on helppo lukea eläimen vasemmasta korvalehdestä. Mikrosiru on sentin mittainen, pieni kapseli kaulanahan alla, eikä sitä voi nähdä paljain silmin. Mikrosirujen lukulaitteita löytyy mm. useimmilta eläinlääkäriasemilta, löytöeläinten talteenottopaikoista ja kennelpiireiltä.

Etsintää jatkettava riittävän kauan
Kadonnutta eläintä kannattaa etsiä riittävän pitkään. Tiedetään monia tapauksia, joissa lemmikki on sinnitellyt luonnossa omin voimin syksyyn saakka, ja ilmaantunut ihmisten näkyville vasta pakkasten tullen. Arkojen eläinten kiinni saamiseen tarvitaan usein pyydyslaatikko, joita voi lainata esimerkiksi eläinsuojeluyhdistyksiltä.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

- hoitaa pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä ja etsii niille uudet, vastuuntuntoiset kodit. Vuosittain yhdistys sijoittaa uusiin koteihin noin 1000 lemmikkieläintä, joista kissoja noin 800. Lisäksi hoidetaan mm. kaneja, pikkujyrsijöitä ja vesikilpikonnia. Viime vuosina yhdistyksen hoitoon päätyneiden koirien määrä on kasvanut voimakkaasti.

- Eläinsuojelutyötä vaikeuttaa eniten varojen puute. Vuosittain eläinten pelastamiseen kuluu noin 500.000 euroa (3 miljoonaa mk). Valtio ei tue lainkaan eläinsuojelutyötä ja Helsingin kaupunginkin avustus kattaa vain 3 % HESYn menoista. Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063.

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733