Tiedote 29.4.2009

HESY KIITTÄÄ ELÄINSUOJELURIKOSTYÖRYHMÄN EHDOTUKSIA

Eläinsuojelulakia tarkastellut työryhmä luovutti tänään mietintönsä oikeusministeri Tuija Braxille. Hesy antaa lämpimän tukensa työryhmän ehdotuksille. Näitä ovat muun muassa eläintenpitokiellon välitön toimeenpano ja lakiin lisättävä nimike ”törkeä eläinsuojelurikos”, josta rangaistus olisi jopa neljä vuotta vankeutta. Hesy vaatii, että ryhmän kaavailema eläintenpitokieltorekisteri perustetaan viipymättä.

- Tuomioita on korkea aika tiukentaa. Nykyisellään eläinrääkkääjät selviävät lähes aina mitättömällä sakkorangaistuksella, jos lainkaan päätyvät syytetyiksi, sanoo Hesyn tiedottaja Riikka Suominen.

Sekä tuotanto- että seuraeläimiin liittyy nykyisin myös merkittävää kaupallista toimintaa. Valitettavasti voiton maksimointi ajaa usein eläinten hyvinvoinnin edelle. Esimerkkinä tästä ovat Suomessakin esiintyvät pentutehtaat. Eläinsuojelulain on oltava niin ankara, että se pelottaa ryhtymästä tällaiseen järjestelmälliseen eläinrääkkäykseen.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys toivoo, että ehdotetut muutokset näkyisivät entistä yhtenäisempänä rangaistuskäytäntönä. Nykyisellään eläinrääkkäykseen puuttuminen vaihtelee huomattavasti eri puolilla maata. On sattumanvaraista tutkiiko poliisi epäiltyä eläinrääkkäystä, nostaako syytäjä siitä syytteet ja kuinka ankarasti, tai lepsusti, tuomioistuin rikoksen tuomitsee. Jo nykyinen laki mahdollistaa eläinrääkkääjän tuomitsemisen jopa kahdeksi vuodeksi vankilaan. Käytännössä näin ei silti tapahdu.

Hesy kiittää myös työryhmän ehdotusta siitä, että eläintenpitokiellot voitaisiin panna viipymättä voimaan. Nykyisin eläimet joutuvat usein jäämään pitkiksi ajoiksi omistajansa ala-arvoiseen hoitoon, jos tämä valittaa eläintenpitokiellosta ylempään oikeusasteeseen.

- Tärkeintä on, että eläintenpitokieltoja alettaisiin valvoa. Nykyisin kyse on paperitiikeristä ja esimerkiksi pentutehtailu saattaa eläintenpitokiellosta huolimatta jatkua vuosia, sanoo Suominen.

Tehokas valvonta on myös edellytys sille, ettei eläintenpitokiellon saanut henkilö jatka toimintaansa esimerkiksi bulvaanin välityksellä. Hesy vaatii, että Suomeen perustetaan nopeasti eläintenpito-kieltorekisteri. Ruotsissa tulee jo kesällä käyttöön tällainen keskitetty rekisteri, josta muun muassa virkaeläinlääkärit ja eläimiä myyvät henkilöt voivat tarkastaa, kenelle on langetettu eläintenpitokielto.

- Riikka Suominen, tiedottaja p. 040- 577 47 33 (även på svenska)