Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Tiedote 29.1.2013

HESYn hoiviin lähes 500 eläintä vuonna 2012

Maakunnista otettujen kissojen osuus kasvussa

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry otti vuonna 2012 hoitoonsa 493 avun tarpeessa olevaa lemmikkieläintä. Tämä tarkoittaa lähes kahta eläintä jokaisena arkipäivänä vuoden ympäri. Maaseudulla hallitsemattomasti lisääntyvät eläimet työllistävät yhdistystä yhä enemmän.

HESY:n hoiviin päätyy löytöeläimiä ja niin sanottuja sosiaalitapauksia, eli sellaisia eläimiä, joiden omistajat eivät enää kykene hoitamaan lemmikkejään esimerkiksi mielenterveys- tai päihdeongelmien takia tai joiden omistaja on kuollut, joutunut hoitolaitokseen tai vankilaan. Viime vuonna eläimistä kolmannes (33 %) joutui kodittomaksi eläinsuojelullisista tai sosiaalisista syistä eli omistajien ongelmien takia (taulukko 1). Loput olivat hylättyjä eläimiä.

Sosiaalisista syistä huostaan otettujen eläinten määrä on ollut HESYllä 30 prosentin luokkaa koko 2000-luvun muutamia kasvu- ja laskupiikkejä lukuun ottamatta. Valtaosa eläimistä on ollut löytöeläimiä. Eläinten laiminlyönnit ovat siis pääkaupunkiseudulla edelleen vakava ongelma.

Uusi, erityisen huolestuttava ilmiö ovat kuitenkin maakuntien heitteille jätetyt kissat, joiden osuus HESYn eläimistä oli viime vuonna 38 % (taulukko 3). HESY on ottanut kissoja niiltä alueellisilta jäsenyhdistyksiltään, joiden tilanne on ruuhkautunut kestämättömäksi.

– Maaseudun eläinsuojeluyhdistyksiä kuormittavat usein leikkaamattomat naaraskissat, jotka lisääntyvät ulkona vuosi toisensa jälkeen. Pahimmillaan alueelle muodostuu puolivillejä kissalaumoja, joita korjataan talteen ja joita on vaikea sopeuttaa ihmiseen. Löytökissakierrettä ei saada tällä tavalla pysyvästi ratkaistua, koska usein pentujen emot jäävät maastoon jatkamaan lisääntymistään, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen erittelee.

– Valistustyötä juuri kissaemojen leikkauttamisen tärkeydestä on jatkettava sitkeästi. Tilannetta parantaisi se, jos maatiloilla karjaa hoitamassa käyvät eläinlääkärit huolehtisivat samalla käynnillä myös talon kissoista ja leikkaisivat ne tarpeen mukaan, Luukkainen jatkaa.

HESYn hoitoon päätyneiden eläinten määrä ja lajijakauma pysyivät vuonna 2012 samansuuntaisina kuin aiempinakin vuosina lukuun ottamatta kaneja, joiden määrä kaksinkertaistui.  Valtaosa eli peräti 90 prosenttia eläimistä oli kissoja (taulukko 2).

HESY toimii tällä hetkellä Siuntion löytöeläinten virallisena talteenottopaikkana. Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Kirkkonummen löytöeläimet toimitetaan Viikin löytöeläintalolle, jossa niitä säilytetään lakisääteiset 15 vuorokautta. Mikäli eläimen omistajaa ei tänä aikana löydy, saa Viikin löytöeläintaloa pitävä yrittäjä myydä ne. Jos yritys ei saa eläimiä uudelleensijoitettua, HESY hakee ne omaan Itä-Pakilassa sijaitsevaan Eläinsuojelukeskukseensa, jossa eläimet saavat kattavan hoito-ohjelman ja josta ne sijoitetaan uusiin koteihin.

HESY helpottaa myös maakuntien löytöeläintalojen ruuhkaa ottamalla vastaan eläimiä muun muassa jäsenyhdistyksiltään. HESYllä on kuusi jäsenjärjestöä: Turussa toimiva Eläinsuojeluyhdistys Dewi, Kouvolan seudun eläinsuojeluyhdistys, Mikkelin eläinsuojeluyhdistys, Päijät-Hämeen eläinsuojeluyhdistys, Tampereella toimiva Kissojen Katastrofiyhdistys KKY ja Tuupovaaran Öllölässä sijaitseva Kissojen alkukoti ja apu ry.

HESYn hoidossa on tällä hetkellä 84 eläintä (71 kissaa, 5 kania, 1 kilpikonna ja 7 koiraa).

Taulukko 1: HESYn hoiviinsa ottamat eläimet vuosina 2001–2012 alkuperän mukaan

.................  2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008  2009   2010    2011     2012

löytöeläin ....756    . 624...  440...  488...  519.. . 514...   193… 270    252…227…. 143…   255

sos.tapaus * 624    408...   284...   273... 237…  279 ..   207… 91 …136…179…. 305…..  165

- joista maakuntien eläimiä……    .        ... 33…..   35….  57… 12…. 116…..93…. 201…   .188

uud.sijoit.** 36..   107...   100...   102...  104...    120 … 87… 87…    67 ….83…..  64……73

YHT. .......1416..  1139..   824...   863...  860…  913…  487   448…455…489……512….493

* ml. viranomaisten huostaan ottamat eläimet

** eläimiä, jotka HESY on sijoittanut joskus aiempina vuosina ja jotka on nyt palautettu HESYlle

Taulukko 2: HESYn hoiviinsa ottamat eläimet vuosina 2001–2012 eläinlajeittain

..............2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012

kissa ….1219…986…..750….809…770….745….428… 359….370…..429….469…..444

koira ........69 …39 ........25 ......4........21 …..24......21…. ..28… ..22……24…...17……13

kani .........51 …19 ........16 …..24......28........16….19… …35….. 26 …..20……15…....33

kilpikonna.16….9 .........12 …...5........9..........4.......3… …..3…. ..2……...1 ……0……...1

lintu .........21 …12 ……..4 …...6 ……7……13…..13… ….2… ...0 ……..7…….3……..1

jyrsijät*…35….71 ..........7…   14…...23…..109.......1…… 21….. 35 …....8…….8…….1

muut ** …4 …..3 ........10 …....2.........2.........2…. ..2……..0…… 0……...0…….0…….0

* = hamsteri, marsu, kesyrotta

** = akvaariokalat, degu, fretti, gekko, helmisisilisko, iguaani, lisko, nauhavesikäärme, sammakko, tarantella, viljakäärme

Taulukko 3: HESYn hoiviinsa ottamat eläimet vuosina 2005–2012 alueittain.

.........................2005           2006            *2007          2008            2009         2010     2011     2012

Helsinki             404………..463………..151……….198………..161………220.......153…...165

Espoo                140………..100…………66…………56…………50………71…….64…….57

Vantaa              240………..238…………67…………91…………64..……..76…… 59……..69

Kirkkonummi    ..32…………59…………118…………80………   57………20…….30……..7

Siuntio               ..11………...18………….28…………11…………...7………..9…… .5……...7

Muut kunnat:    .. 33…………35…………57…………12…………116……....93……201…..188

Kokonaismäärä: 860…… .....913………...487……….448…………455……..489……512…..493

* HESYn eläinmäärät puolittuivat vuonna 2007, kun pääkaupunkiseudun kaupunkien uusi Viikin löytöeläintalo aloitti toimintansa. Tätä ennen HESY toimi Kirkkonummen ja Vantaan löytöeläinten talteenottopaikkana ja Helsingin ja Espoon löytöeläinten talteenottopaikkana toimineen pieneläinklinikan eläinten jatkosijoituspaikkana.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733