Tiedote 29.1.2010

Eläimiä hylätään yhä enemmän sosiaalisten ongelmien takia

Lama lisäsi lemmikkien laiminlyöntejä

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry otti vuonna 2009 hoitoonsa 455 avun tarpeessa olevaa lemmikkieläintä. Tämä tarkoittaa lähes kahta eläintä jokaisena arkipäivänä vuoden ympäri. Yhä useamman hylätyn lemmikin taustalta löytyy taloudellisen taantuman aiheuttamaa hätää ja omistajien päihdeongelmia.

HESY:n hoiviin päätyy paitsi löytöeläimiä, myös niin sanottuja sosiaalitapauksia, eli sellaisia eläimiä, joiden omistajat eivät enää kykene hoitamaan lemmikkejään esimerkiksi mielenterveys- tai päihdeongelmien takia tai joiden omistaja on kuollut, joutunut hoitolaitokseen tai vankilaan. Viime vuonna eläimistä melkein kolmannes (30%) joutui kodittomaksi eläinsuojelullisista tai sosiaalisista syistä eli omistajien ongelmien takia. (Taulukko 1). Loput olivat hylättyjä eläimiä. Valtaosa eli 81% HESY:lle päätyneistä eläimistä oli kissoja. (Taulukko 2).

Eläinten määrä ja myös niiden lajijakauma pysyivät viime vuonna osapuilleen samoina kuin vuonna 2008, mutta sosiaalitapausten osuus kasvoi peräti viidenneksestä kolmannekseen. Vuonna 2008 HESY:n hoiviin päätyi 91 sosiaalisten syiden vuoksi huostaan otettua eläintä, viime vuonna sosiaalitapausten määrä nousi jo 136:een.

HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen arvelee laman ja kasvaneen päihteiden käytön lisänneen eläimiin kohdistuvia laiminlyöntejä.

- Nopeasti noussut työttömyys ja sen myötä lisääntyneet taloudelliset vaikeudet yhdessä samanaikaisesti kasvaneiden mielenterveys- ja päihdeongelmien kanssa ovat ratkaisevasti heikentäneet ihmisten mahdollisuuksia huolehtia lemmikeistään hyvin. Onneksi talouden ennustetaan lähtevän kasvuun tänä vuonna, mutta työllisyystilanne kohentuu vasta viipeellä. Mikäli työttömien määrä kasvaa edelleen rajusti, lähitulevaisuudessa myös lemmikkien heitteillejätöt saattavat lisääntyä.

Luukkainen toivoo, että ihmiset oppisivat laskusuhdanteenkin aikana elämään ihmisiksi, eivät menettäisi otettaan kunnollisista elämäntavoista ja pitäisivät hyvää huolta myös lemmikeistään.

- Lemmikit ja niistä huolehtiminen auttavat ihmisiä pitämään kiinni arjen sujumisesta, on ainakin yksi syy nousta aamulla ylös sängystä: hoitoa kaipaava eläin. Monelle työttömälle lemmikistä saattaa näin muodostua ikään kuin silta yli synkän virran.

HESY toimii tällä hetkellä Siuntion löytöeläinten virallisena talteenottopaikkana. Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Kirkkonummen löytöeläimet toimitetaan Viikin löytöeläintalolle, jossa niitä säilytetään lakisääteiset 15 vuorokautta. Mikäli eläinten omistajaa ei tänä aikana löydy, saa säilytyspaikkaa pitävä yrittäjä myydä ne. Jos eläimiä ei Viikin löytöeläintalolla saada kaupaksi, hakee HESY ne omaan Eläinsuojelukeskukseensa, jossa eläimet saavat samanlaisen kattavan hoito-ohjelman kuin muutkin avun tarpeessa olevat kodittomat.

Parhaillaan HESY:n tiloissa on 64 eläintä ( 43 kissaa, 4 kania, 1 vesikilpikonna, 6 koiraa, 10 hamsteria)

Taulukko 1: HESYn hoiviinsa ottamat eläimet vuosina 2001-2009 alkuperän mukaan

..............2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

löytöeläin ...756 ….624...440...488...519...514...193….. 270 252