Tiedote 28.4.2009

HESY VAATII: ELÄIMET POIS SIRKUKSISTA

Sirkus Finlandia on jälleen aloittanut kiertueensa. Mukana on ainakin kaksi esiintyjää, jotka eivät ole saaneet valita, haluavatko he elää kiertue-elämää ja osallistua näytöksiin: merileijonat. Helsingin eläinsuojeluyhdistys painottaa, ettei villieläinten paikka ole sirkuksessa.

Sirkus ei pysty tarjoamaan luonnonvaraiselle eläimelle sellaisia olosuhteita, joissa se pääsisi toteuttamaan lajilleen tyypillistä käytöstä. Euroopan maista Itävalta on jo kieltänyt kaikkien luonnonvaraisten eläinten käytön sirkuksissa. Kielto koskee myös vankeudessa syntyneitä villieläimiä.

- Sirkus Finlandian merileijonien paikka olisi valtameren rannalla eikä ympäri Suomea kuljetettavassa matkauima-altaassa, sanoo Hesyn tiedottaja Riikka Suominen.

Nykyinen eläinsuojelulaki (20§) määrittelee erikseen, mitä lajeja sirkuksissa ei saa käyttää. Hesy vaatii sen sijaan, että kaikkien eläinten käyttö sirkuksissa tulee kieltää. Eniten pakkotyöstä sirkuksessa kärsivät luonnonvaraiset eläimet, mutta seuraeläimillekin on vaikea taata eläinsuojelullisesti hyvät olot.

Eläinten käyttö sirkuksissa on kansainvälinen ongelma. Euroopassa on jopa 100 kiertävää sirkusta, joista useimmat käyttävät esityksissään eläimiä. Eläinsuojelujärjestöt ovat jo kauan toivoneet asiaan puututtavan EU-lainsäädännöllä. Kysy eurovaaliehdokkaaltasi, miten hän suhtautuu eläimiä käyttäviin sirkuksiin.

Eläinrakas suosii sellaisia sirkuksia, jotka ovat toiminnassaan sitoutuneet eläimettömiin näytöksiin.

- Riikka Suominen, tiedottaja p. 040- 577 47 33