Tiedote 27.12.2007

AUTA ELÄINYSTÄVÄÄ UUDEN VUODEN VIETOSSA

Lukuisat lemmikkieläimet pelkäävät ilotulituksia. Stressiä aiheuttavat etenkin äänet, mutta myös valot ja ruudin haju pelottavat. Uuden vuoden tietämillä karkaa monia koiria, jotka pelästyvät ilotulitteita lenkillä. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry vaatii, että uudenvuodenjuhlijat noudattavat lakisääteistä aikaa, jolloin ilotulitteita saa ampua ja toivoo, että kaikki lemmikkien omistajat ovat varovaisia omien lemmikkiensä kanssa.

Ilotulitteet tulevat myyntiin heti joulun pyhien jälkeen, mutta niitä saa ampua vasta uuden vuoden aattona. Lain mukaan ilotulitteita saa ampua ainoastaan 31.12. klo 18:00 ja 1.1. klo 6:00 välisenä aikana. Vanhempien tulee valvoa, että myös lapset noudattavat tätä aikarajaa. Vanhempien on myös syytä kerätä käyttämättä jääneet paukut pois.

Paukuista jää jäljelle hylsyjä, joissa on jäänteitä ruudista ja muista myrkyllisistä aineista. Nämä roskat tulee siivota heti seuraavana päivänä, jotta ne eivät joudu eläinten tai pikkulasten suihin ja jää rasittamaan ympäristöä. Myös muut juhlinnan jäljet, kuten rikkinäiset pullot tulee kerätä pois vahingoittamasta eläinten tassuja.

Ilotulitusta pelkäävän lemmikin stressiä voi helpottaa monin tavoin. Suositeltavinta on siedättää eläintä kestämään erilaisia ääniä jo hyvissä ajoin etukäteen ennen vuodenvaihdetta: kaupasta voi ostaa ilotulituksen ja laukauksien ääniä sisältävän levyn, jonka avulla eläintä voi pikkuhiljaa totuttaa juhlinnan ääniin. Lääkkeellistä apua paukkuarkuuteen on tarjolla luontaistuotteista aina reseptilääkkeisiin. Etenkin paukkuarat koirat kannattaa ulkoiluttaa aattona ennen klo 18:00. Mitään lemmikkiä ei pidä ottaa mukaan ulos katsomaan ilotulitteita. Lisäksi lemmikinomistajan oma rauhallinen käytös ja tyyni suhtautuminen paukutteluun ovat erittäin tärkeitä tekijöitä lemmikin stressin hallinnassa.

Mikäli lemmikkieläin karkaa, on omistajien oma rauhallinen toiminta avainasemassa. Karkurien omistajia auttavat karanneisiin lemmikkieläimiin erikoistuneet yhdistykset. Suomen löytöeläinapu ry tarjoaa Internetissä ilmaisen palvelun www.karkurit.fi, jossa voi ilmoittaa kadonneesta eläimestä. Uudenmaan etsijäkoirat ry:llä puolestaan on kadonneiden lemmikkien etsintään koulutettuja koiria. Lisätietoja www.etsijakoirat.info.

LISÄTIETOJA:

Sihteeri ja etsijäkoiraharrastaja Lena Lundell, p. 040-835 1710