Tiedote 27.9.2011

Kanada yrittää kumota EU:n hyljetuotteiden kauppakiellon

EU:n hyljetuotteiden kauppakiellon on jatkuttava – allekirjoita vetoomus CETA-neuvottelujen katkaisemiseksi

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry on huolissaan Kanadan yrityksestä kumota EU:n hyljetuotteiden myynti- ja tuontikielto. Euroopan parlamentti päätti vuoden 2009 täysistunnossaan kieltää hyljetuotteiden kaupan unionin alueella. Kiellon puolelle asettui parlamentin selvä enemmistö äänin 550–49. Kanadan mielestä EU:n kielto on kuitenkin ristiriidassa WTO:n sääntöjen kanssa, ja maa vei asian alkuvuodesta WTO-paneelin ratkaistavaksi siinä toivossa, että kauppakielto kumottaisiin.

Euroopassa odotetaan WTO-paneelin ratkaisua samaan aikaan, kun Kanada käy EU:n k omission kanssa neuvotteluja maiden välisen kattavan talous- ja kauppasopimuksen ( CETA ) voimaansaattamiseksi. HESY paheksuu CETA-sopimusneuvotteluja ja toivoo kansainvälisen eläinsuojeluyhdistyksen Humane Society Internationalin tavoin, että EU jatkaa neuvotteluja vain, jos Kanada vetää WTO-paneeliin viemänsä kiistan takaisin.

EU:n asettaman hyljetuotteiden myynti- ja tuontikiellon taustalla on Kanadan epäinhimillinen hylkeenpyynti. Pyyntikaudella tapetaan useita satojatuhansia hylkeenpoikasia, joista valtaosa on vasta muutaman viikon ikäisiä. HESY toivookin EU:n parlamentin puolustavan lainsäädäntöään, jolla halutaan boikotoida raakalaismaista elinkeinoa.

– EU:n hyljetuotekaupan kielto on kannanotto eettisemmän maailman puolesta. Kuutteja pyydetään pääasiassa turkkien takia. Teurastus on erittäin julmaa: uimataidottomia ja puolustuskyvyttömiä hylkeenpoikasia joko ammutaan päähän tai niiden kallot murskataan koukkupäisellä nuijalla, jotta turkki ei tahriintuisi verestä. Toisinaan osa eläimistä on päätynyt nyljettäväksi elävänä. Tälle barbaariselle pyyntitavalle on saatava loppu, HESY ry:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo.

Yhdistys toivoo nyt mahdollisimman monen suomalaisen vetoavan Euroopan parlamentin jäseniin, jotta EU vetäytyisi CETA-neuvotteluista siksi, kunnes Kanada peruu WTO-paneeliin viedyn valituksen unionin hyljetuotteiden tuonti- ja kauppakieltosäännöksestä. Ainoastaan CETA-neuvottelut katkaisemalla EU kykenee säilyttämään arvovaltansa ja osoittamaan maailmalle päättävänsä itse, mitä tuotteita jäsenmaat sallivat alueelleen tuotavan.

Käy allekirjoittamassa Euroopan parlamentille osoitettu vetoomus, jossa vaaditaan CETA-neuvottelujen katkaisemista: http://e-activist.com/ea-action/action?ea.client.id=105&ea.campaign.id=12044&ea.tracking.id=e65db3ea

WTO – Maailman kauppajärjestö, jonka päämääränä on valvoa ja vapauttaa kansainvälistä kaupankäyntiä.

CETA – S yksyllä 2009 EU:n ja Kanadan välillä käynnistyneet neuvottelut laajasta talous- kauppasopimuksesta ( Canada -European Union Comprehensive Economic and Trade Agreement – CETA ). Neuvottelut on tarkoitus saattaa päätökseen vuoden 2011 loppuun mennessä.

Humane Society International: http://www.hsi.org/issues/protect_seals/

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,