Tiedote 27.6.2013

Helteet ovat karvapeitteiselle lemmikille vaarallisia

Ennätyshelteet ovat hemmotelleet suomalaisia kuluneen viikon aikana, ja lämpöaalto jatkuu ennusteiden mukaan ensi viikolla. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY muistuttaa, että hikoilemaan kykenemättömille karvaisille lemmikeille helteet voivat olla vaarallisia. Etenkin kuumasta autosta voi tulla lemmikin surmanloukku

Kesällä kuumuus voi koitua lemmikin kohtaloksi, jos sillä ei ole pääsyä varjoon. Kaikilla ulkona pidettävillä lemmikeillä pitää olla tarjolla raikasta vettä ja varjostava suoja, johon eläin pääsee viilentymään. Kanin häkkiä ei saa asettaa suoraan aurinkoon, eikä koiraa sitoa remmillä tuntikausiksi auringon paahteeseen. Samat varotoimet koskevat autoilua.

– Helteellä lämpötila voi nousta aurinkoon jätetyssä autossa hyvin nopeasti saunalukemiin, mikä voi olla karvaiselle lemmikille hengenvaarallista. Koska karvaiset lemmikit eivät pysty hikoilemaan, ne saavat hengenvaarallisen lämpöhalvauksen huomattavasti herkemmin kuin ihmiset. Lämpöhalvaus kehittyy nopeasti ja voi hoitamattomana johtaa lemmikin kuolemaan, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo.

Ruotsin kennelliiton (Svenska Kennelklubben) selvityksessä havainnollistetaan sitä, kuinka nopeasti lämpötila nousee aurinkoon jätetyssä autossa vaarallisiin lukemiin. Esimerkiksi ulkolämpötilan ollessa 23 astetta lämpötila kohoaa aurinkoon jätetyssä autossa keskipäivän aikaan 62 asteeseen. Koiran ja kissan ruumiinlämpö on normaalisti 38–39 astetta, ja ruumiinlämmön nouseminen 41 asteeseen ja sen yli on niille hengenvaarallista. Silloin on kysymyksessä lämpöhalvaus.

Helteellä autossa pidettävän karvapeitteisen eläimen ruumiinlämpö voi siis kohota hyvinkin nopeasti yli kriittisen rajan. Kuumina päivinä lemmikkiä ei saa jättää pitkäksi aikaa edes varjoisaan paikkaan jätettyyn autoon, sillä auringon siirtyessä auto saattaa joutua paahteeseen.

Karvapeitteisen lemmikin kanssa autoilevien lomalaisten kannattaakin liikkua kaikki pitkät matkat illan ja aamun välisenä aikana, jolloin aurinko on matalimmillaan.

– Automatkaa suunniteltaessa on hyvä huomioida sekin, että kesällä päivä on pidempi. Aurinko nousee varhain aamulla ja voi nostaa auton lämpötilan hyvinkin nopeasti paahtavan kuumaksi. Siksi lemmikin kanssa matkustavien on autoilun lomassa pidettävä säännöllisesti juomataukoja varjoisilla pysähdyspaikoilla ja mieluusti vesistöjen äärellä. Taukopaikalla lemmikki on aina pidettävä kytkettynä, sillä etenkin moni kissa on kadonnut, kun se on päästetty vapaaksi oudossa paikassa, Luukkainen opastaa.

Hengenvaarallinen lämpöhalvaus:

Karvaiset lemmikit saavat hengenvaarallisen lämpöhalvauksen huomattavasti herkemmin kuin ihmiset, sillä ne eivät kykene hikoilemaan ja säätelemään elimistönsä lämpöä. Lämpöhalvauksen oireita ovat apaattisuus, huonovointisuus ja raskas läähätys. Lämmön uuvuttama lemmikki tarvitsee ensiavuksi viilennystä: sen turkki kastellaan viileällä vedellä, minkä jälkeen se pitää toimittaa eläinlääkäriin tarkastettavaksi ja hoidettavaksi. Hoitamattomana lämpöhalvaus voi johtaa lemmikin kuolemaan.

Näin kuumaksi lämpötila helteillä auton sisällä kohoaa:

klo 08.30 ulkolämpötila 14 °C, varjoa = autossa 19 °C

klo 09.30 ulkolämpötila 18 °C, varjoa = autossa 38 °C