26.10.2007

EPÄEETTINEN KENNELTOIMINTA EI RAJOITU PIMEISIIN KASVATTAJIIN –

TUNNETUN KOIRANKASVATTAJAN TAPAUS OIKEUDESSA MAANANTAINA 29.10.

Kenneltoiminta on vuosien saatossa saanut enenevässä määrin epämiellyttäviä piirteitä, jotka järkyttävät tavallisia koiraharrastajia ja muita eläinten ystäviä. Pentutehtailu, koirien huono hoito ja muut epäkohdat eivät liity ainoastaan ns. pimeiden kasvattajien puuhiin. Myös joidenkin Suomen Kennelliittoon kuuluvien ja yleistä arvostusta nauttivien kasvattajien toiminnassa on huomautettavaa. Maanantaina 29.10. käsitellään Espoon käräjäoikeudessa paljon kohua herättäneen, tunnetun ja tunnustetun kasvattajan tapaus.

Esimerkkejä rikollisesta toiminnasta löytyy viime ajoilta useita.

Viikolla 42 Ylivieskan käräjäoikeus tuomitsi kasvattajan sakkoihin eläinsuojelurikkomuksesta. Kasvattaja oli jättänyt noin 70 yksilön koiralauman ilman ruokaa ja hoitoa. Koirat olivat aliravittuja, tilat likaiset ja turvattomat. Syyttäjä vaati kasvattajalle sakkojen lisäksi eläintenpitokieltoa, mutta oikeus hylkäsi vaatimuksen, koska kasvattajan katsottiin hoitaneen koiriaan aiempaa paremmin tämän vuoden aikana.

Espoon käräjäoikeudessa käsitellään 29.10.2007 toisen kasvattajan tapaus. Kennelistä otettiin huostaan iso määrä koiria kesällä 2006. Kasvattaja on Kennelliiton useasti palkitsema, mutta menestyksen takaa tuntuu löytyvän paljon kärsimystä. Koirapiireissä on yleisesti keskusteltu vuosien ajan, että valtavia määriä pentuja tuottanut kasvattaja on pitänyt koiria erittäin epäasiallisissa oloissa, esimerkiksi komeroissa, ja kohdellut niitä muutoinkin huonosti.

Suomen Kennelliiton hyväksymien kasvattajien toimiin tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota. Jatkuvasti paljastuu tapauksia, joissa koiria on kohdeltu eläinsuojelulain vastaisesti. HESY vaatii, että viranomaiset ja Kennelliitto puuttuvat epäkohtiin nopeammin ja tiukemmilla toimilla. Eläinsuojelurikosten tuomioissa ei vielä ole käytetty koko rangaistusasteikkoa. Nämäkin tapaukset osoittavat, että koko asteikko tulisi lopulta ottaa käyttöön. Kennelliiton puolestaan tulisi asettaa eläinsuojelurikoksesta epäillyt kasvattajat toimintakieltoon.

sihteeri Lena Lundell p. 040 835 1710
eläintenhoitaja, eläinsuojeluvalvoja Anette Kare p.