Tiedote 25.11.2011

Eläinsuojelun Topelius-palkinto nuorelle eläinsuojelijalle Otso Riialille

Neuvokas poika hankki puolukkamehulla virikkeitä Korkeasaaren karhuille

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry ojentaa 137-vuotissyntymäpäivänään 25. marraskuuta eläinsuojelun Topelius-palkinnon 12-vuotiaalle Otso Riialille, joka on kerännyt rahaa Korkeasaaren karhujen virikkeellistämiseen myymällä itse valmistamaansa puolukkamehua. Hän lahjoitti 200 euron keräystuottonsa Korkeasaarelle lokakuussa. Summalla ostetaan karhuille leikkipuita, joista yhteen kaiverretaan lahjoittajan nimi.

HESY:n palkintoraadin mielestä Otso Riialin teko on esimerkillinen osoitus nuorison myötätuntoisesta suhtautumisesta eläimiin ja pienten tekojen suuresta merkityksestä.

– Otso on uuden sukupolven eläinsuojelija, jonka kekseliäisyys ja yritteliäisyys osoittavat, että jokainen voi auttaa eläimiä, jos haluaa. Aivan erityisen maininnan ansaitsee teon pyyteettömyys. Otso valmisti puolukkajuoman omin käsin, marjastuksesta pullotukseen asti. Hän olisi voinut pitää mehun koko myyntituoton itse, mutta päättikin antaa osan eläinten hyväksi, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen listaa raadin perusteluja.

Otso päätti ruveta auttamaan Korkeasaaressa asuvia kaimojaan vierailtuaan eläintarhassa kaksi vuotta sitten. Hänen mielestään karhuilla vaikutti olevan tylsää. Karhulinnan tiloihin oli saatava lisää liikuntamahdollisuuksia. Luukkainen muistuttaa, että eläintarhat ja kaikki eläinpuistot, jotka pitävät eläimiä koko niiden eliniän, ovat velvollisia tarjoamaan eläimille mahdollisuuden lajityypilliseen käyttäytymiseen ja elinympäristöön.

– Vangittuina pidettävien eläinten tyypillisiä hyvinvointiongelmia ovat tilan puute ja yksitoikkoinen ympäristö. Pahimmillaan eläimen luontaisen käyttäytymisen estyminen voi aiheuttaa apatiaa ja stereotyyppistä käyttäytymistä. Otson lahjoittamalla virkistysrahalla hankitut leikkipuut tuovat tarhassa elävien karhujen jokapäiväiseen elämään tärkeää vaihtelua ja parantavat olennaisesti niiden elämänlaatua. Lahjoitus on hyvä muistutus myös siitä, että eläinten olosuhteissa on parhaimmissakin eläintarhoissa aina parantamisen varaa.

Otso Riialin eläinsuojelutyö ei lopu ensimmäiseen karhuille annettuun lahjoituserään. Hän jatkaa työtä karhujen hyväksi, mutta ei ole vielä päättänyt seuraavaa avustuskohdetta. HESY toivottaa onnea Otson tärkeälle työlle.

Eläinsuojelun Topelius-palkinto:

Eläinsuojelun Topelius-palkinto jaetaan vuosittain eläinsuojelun saralla ansioituneelle yksityishenkilölle tai yhteisölle. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry perusti palkinnon vuonna 1998 yhdistyksen perustajan Zacharias (Sakari) Topeliuksen juhlavuoden kunniaksi. Palkinto on Topeliuksen allekirjoittaman alkuperäisen kunniakirjan jäljennös.

Aiemmat eläinsuojelun Topelius-palkinnon saajat:

2010 ei jaettu
2009 Etsijäkoiraliitto
2008 tuottaja-käsikirjoittaja Marko Rauhala ja Myrsky-koira
2007 ei jaettu
2006 Helsingin kaupunki
2005 dosentti Leena Vilkka
2004 toimittaja Mirja Pyykkö
2003 ei jaettu
2002 kirjailija Eeva Kilpi
2001 ohjaaja Aki Kaurismäki
2000 pääkaupunkiseudun pelastuslaitokset
1999 eläinlääkäri Pertti Hartikka
1998 kirjailija Leena Krohn

HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen ja Otso Riiali tarkastelevat eläinsuojelun Topelius-palkintoa. Oikea kuva: Otso kädessään Otso-herran puolukkatuoremehupullo.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt:

HELSINGIN ELÄINSUOJELUYHDISTYS HESY RY

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770, hannele.luukkainen@clarinet.fi

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733, erja.veivo@hesy.fi