Tiedote 25.11.2009

Eläinsuojelun Topelius-palkinto Etsijäkoiraliitolle

Etsijäkoiraliitto auttaa kadonneet lemmikit takaisin kotiin

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry myöntää tänään 25. marraskuuta 135-vuotispäivänään eläinsuojelun Topelius-palkinnon Etsijäkoiraliitolle, joka auttaa lemmikkien omistajia kaikissa kadonneisiin lemmikkeihin liittyvissä asioissa. Liiton koulutettujen etsijäkoirien sekä neuvontapalveluiden ansiosta yhä useampi kadonnut lemmikki pääsee takaisin kotiin.

- Palkinto kannustaa meitä kehittämään toimintaamme ja toivottavasti innostaa uusia harrastajia mukaan eläinten auttamiseen, Etsijäkoiraliitto ry:n puheenjohtaja Timo Lillbacka sanoo ilahtuneena.

- Etsijäkoiraliitolle eläinsuojelun Topelius-palkinto on suurin kunnianosoitus, mitä voimme saada työstämme eläinten auttamiseksi. Isoin kiitos kuuluu kuitenkin koirillemme, jotka lähtevät uusiin etsintätehtäviin aina yhtä innokkaina ja taitavina. Sen lisäksi, että palkinto ilahduttaa meitä vanhoja konkareita, toivon, että se innostaa uusia auttajia liittymään joukkoomme.

Apua koirilta ja ihmisiltä

Etsijäkoiraliitto on joulukuussa 2008 perustettu yhdistys, joka kouluttaa ja testaa kadonneen lemmikin etsinnöissä käytettäviä hajutunnistuskoiria. Etsijäkoiraliiton kouluttamat hajutunnistuskoirat ovat erityisesti koirien etsintään koulutettuja, mutta niitä on käytetty myös kissojen, kilpikonnien, hevosten ja ihmisten etsinnöissä.

Myös omistajien neuvonnalla on keskeinen osuus siinä, että karkulainen löytyy: Etsijäkoiraliiton etsintäkoordinaattorit auttavat omistajia sekä koko maan kattavan puhelinneuvonnan ja internetpäivystyksen kautta. Liitto ylläpitää myös karkulaiset.fi -verkkopalvelua. Se on nettisivusto, jonne voi jättää ilmoituksen karkuteille päässeestä lemmikistä, ulkona ilman valvontaa harhailevista lemmikeistä tai talteen otetuista eläimistä. Yhdistys lainaa myös koira-, kissa- ja pieneläinloukkuja, joilla karkuteille päässyt lemmikki voidaan ottaa kiinni. Lisäksi liitto tukee kotimaisten eläinsuojeluyhdistysten ja löytöeläintalojen toimintaa tarjoamalla kodittomat.fi -sivuston uutta kotia etsivien eläinten avuksi.

Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen hallitus päätti palkita Etsijäkoiraliiton, koska se on tehnyt uraauurtavaa työtä kadonneiden lemmikkien löytämiseksi ja kouluttanut koiria ja heidän ohjaajiaan systemaattisesti.

- Harrastajat ovat kouluttaneet etsijäkoiria jo pitkään ennen yhdistyksen perustamista. Etsijäkoiraliiton toiminnan ansiosta sadat kadonneet lemmikit - pääasiassa kissat ja koirat - ovat päässeet takaisin omistajiensa hoiviin. Ilman tätä työtä eläinparat olisivat joutuneet kokemaan saman kohtalon kuin heitteille jätetyt lemmikit eli kuolemaan kylmään ja nälkään. Lisäksi järjestön luomat sivustot auttavat ihmisiä itsekin löytämään kadonneet lemmikkinsä ja helpottavat eläinsuojeluyhdistysten työtä uusien kotien löytämisessä kodittomille eläimille, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen perustelee valintaa.

Taustatietoja

92% karkulaisista löytyy etsijäkoiran avulla:

Etsijäkoiraliitolle tulee vuosittain noin 5000 katoamisilmoitusta, joista 3000 jätetään Karkulaiset.fi –palveluun, noin 1300 ilmoitetaan puhelimitse ja 600 internetpäivystyksen kautta. Eniten katoamisilmoituksia tehdään kissoista, joiden osuus kaikista katoamisilmoituksista on 60 prosenttia. Koirien katoamisilmoitusten osuus on 35 prosenttia ja muiden lemmikkien 5 prosenttia.

Etsijäkoiraliitolle tulee vuodessa noin 4500 puhelua. 19.11.2009 mennessä koiria on käytetty noin 190 etsinnässä. Vuosittain etsijäkoiria käytetään etsinnöissä arviolta 250 kertaa. Etsijäkoiran käyttäminen parantaa merkittävästi lemmikin löytymistä: niissä katoamisissa, joissa etsijäkoiraa on käytetty, lemmikki on löydetty 92 prosentin varmuudella. Valmiita testattuja etsijäkoiria on 17.

Eläinsuojelun Topelius-palkinto:

Eläinsuojelun Topelius-palkinto jaetaan vuosittain eläinsuojelun saralla ansioituneelle yksityishenkilölle tai yhteisölle. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry perusti palkinnon vuonna 1998 yhdistyksen perustajan Zacharias (Sakari) Topeliuksen juhlavuoden kunniaksi. Palkinto on Topeliuksen allekirjoittaman alkuperäisen kunniakirjan jäljennös.

Aiemmat eläinsuojelun Topelius-palkinnon saajat:

2008 tuottaja-käsikirjoittaja Marko Rauhala ja Myrsky-koira
2007 ei jaettu
2006 Helsingin kaupunki
2005 dosentti Leena Vilkka
2004 toimittaja Mirja Pyykkö
2003 ei jaettu
2002 kirjailija Eeva Kilpi
2001 ohjaaja Aki Kaurismäki
2000 pääkaupunkiseudun pelastuslaitokset
1999 eläinlääkäri Pertti Hartikka
1998 kirjailija Leena Krohn