Tiedote 25.11.2008

ELÄINSUOJELUN TOPELIUS-PALKINTO MARKO RAUHALALLE JA MYRSKY-KOIRALLE

Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen perinteinen Topelius-palkinto ojennetaan tänään tuottaja-käsikirjoittaja Marko Rauhalalle ja hänen Myrsky-koiralleen. Hesyn 134.-vuotispäivänä luovutettava palkinto on tunnustus eläinsuojelusanomasta, jota kaksikko on työssään vienyt eteenpäin.

- Kaikkein suosituimmat elokuvat ovat kautta-aikain perustuneet eläintarinoihin ja –hahmoihin. Myrsky-elokuvassa halusin käyttää eläinten tenhovoimaa tavalla, josta myös eläimet hyötyisivät. Elokuva on suunnattu erityisesti lapsille, sillä uskon, että eläimistä huolehtiminen auttaa lasta kasvattamaan myötäelämisen kykyä, palkittu Marko Rauhala sanoo.

- Vuoden 2008 parhaita eläinsuojeluairuita on ollut Myrsky-koira. Sen tähdittämä Myrsky-elokuva muistuttaa hienosti siitä, kuinka suuri vastuu ihmisellä on ottamastaan lemmikistä, iloitsee Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

Myrsky-elokuvan on nähnyt jo yli 100 000 katsojaa ja se on palkittu kansainvälisillä elokuva-festivaaleilla. Eläinsuojelun suurlähettiläinä toimimisen lisäksi Marko Rauhala ja hänen kaukoasianpaimenkoiransa Myrsky ovat tukeneet kodittomia eläimiä lahjoittamalla esiintymispalkkioitaan Hesylle, sekä esiintymällä yhdistyksen tilaisuuksissa.

- Minun ja elokuvani viestini on, että ihmiset ja yhteisöt jotka eivät piittaa eläinten hyvinvoinnista, eivät usein piittaa ihmistenkään hyvinvoinnista, sanoo Rauhala.

Aiemmat Eläinsuojelun Topelius-palkinnon saajat:

2007 ei jaettu

2006 Helsingin kaupunki