Tiedote 25.8.2009

LEMMIKISTÄ PITÄÄ HUOLEHTIA MYÖS TAANTUMAN AIKANA

Helsingin eläinsuojeluyhdistys muistuttaa, että omistajalla on aina velvollisuus huolehtia lemmikistään. Myös taloudellisesti vaikeina aikoina. Kauppalehti esittelee 25.8.2009 julkaistussa artikkelissa niksejä "helppoon säästämiseen". Yksi neuvoista on ”Unohda lemmikkisi”, jossa todetaan, että lemmikin ylläpito voi maksaa yli tuhat euroa vuodessa ja kehotetaan miettimään haluaako rahansa käyttää näin. HESY on järkyttynyt näistä neuvoista, sillä lemmikistä on kannettava vastuu koko sen eliniän. Eläimen jättäminen hoidotta tai heitteille on rikos.

Lemmikki on omistansa vastuulla, eikä sitä voi unohtaa, vaikka eteen tulisi tilanne, jossa haluaa käyttää rahansa johonkin muuhun. Lemmikin hankintaa tulee aina harkita tarkasti ja miettiä, onko siihen todella valmis sitoutumaan koko lemmikin eliniäksi. Jo etukäteen tulee arvioida kykeneekö eläimestä huolehtimaan, jos oma taloudellinen tilanne muuttuu. Etenkin näin taloudellisesti vaikeina aikoina tulee eläimen ottoa harkita entistäkin tarkemmin. Lemmikkiä ei voi esimerkiksi ottaa seuraksi työttömyysjaksolla ja työpaikan löydyttyä todeta, ettei sille riitäkään aikaa.

Hesy pitää kummallisena ajatusta, jossa lemmikkieläimiä ajatellaan pelkkänä kulueränä. Usein lemmikit ovat vaikeuksissa oleville ihmisille erittäin tärkeä voimanlähde.

- Myös vaikeina taloudellisina aikoina lemmikit pitävät ihmiset pinnalla eli toimivat terapeutteina ja vievät yli vaikeiden aikojen. Se että ihminen joutuu huolehtimaan hänestä riippuvaisesta eläimestä, auttaa myös ihmistä itseään pysymään kiinni arjen rutiineissa ja estää masentumasta ja syrjäytymästä, korostaa HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

Hannele Luukkainen, Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja p. 040-54 77 770