Tiedote 24.11.2005

ELÄINSUOJELUN TOPELIUS-PALKINTO DOSENTTI LEENA VILKALLE

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry jakaa 131-vuotissyntymäpäivänään 25.11.2005 Eläinsuojelun Topelius -palkinnon ympäristöfilosofian dosentti Leena Vilkalle. Palkinto on tunnustus sille, että Vilkka on tehnyt rohkean ja kunnioitettavan valinnan omistamalla elämänuransa eläinten oikeuksien puolustamiseen ja ympäristöeettisten kysymysten tuomiseen julkiseen keskusteluun.

Eläinsuojelun Topelius-palkinto luovutetaan Vilkalle perjantaina 25.11. Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen Itä-Pakilassa sijaitsevassa Eläinsuojelukeskuksessa.

Leena Vilkka toimii ympäristöfilosofian dosenttina Helsingin yliopistolla. Hän on väitellyt filosofian tohtoriksi 1995 eläinten oikeuksista ja luonnon itseisarvosta. Työssään ympäristöfilosofian dosenttina hän on mukana monissa kestävää kehitystä koskevissa tutkimuksissa. Vilkka on kirjoittanut useita julkaisuja eläinten oikeuksista ja ympäristöetiikasta. Hän on myös suosittu luennoitsija ja keskustelija. Erityisesti sudet ovat lähellä Vilkan sydäntä.

Eläinsuojelun Topelius-palkinto
jaetaan vuosittain eläinsuojelun saralla ansioituneelle yksityishenkilölle tai yhteisölle. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry perusti palkinnon vuonna 1998 yhdistyksen perustajan Zacharias Topeliuksen juhlavuoden kunniaksi. Palkinto on
Z. Topeliuksen allekirjoittaman alkuperäisen kunniakirjan jäljennös.

Aiemmat Eläinsuojelun Topelius-palkinnon saajat:

2004 toimittaja Mirja Pyykkö
2003 ei jaettu
2002 kirjailija Eeva Kilpi
2001 ohjaaja Aki Kaurismäki
2000 pääkaupunkiseudun pelastuslaitokset
1999 eläinlääkäri Pertti Hartikka
1998 kirjailija Leena Krohn

Helsingin eläinsuojeluyhdistys haluaa palkinnolla myös muistuttaa, että vaikka eläinsuojelutyötä on tehty pääkaupungissakin jo 131 vuotta, on tehtävää vielä paljon. Yhdistyksen työtä vaikeuttaa jatkuva varojen puute – vuosittain eläinten pelastamiseen kuluu noin 500.000 euroa. Pääosa toimintaan kuluvista varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta. Keräys kodittomien eläinten avustustilille (Nordea 200118 - 113063) jatkuu.

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733

Ks. myös Leena Vilkan kirjotus "Suhteeni eläimiin": http://www.hesy.fi/leenavilkka.htm