Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:

Tiedote 23.11.2012

Eläinsuojelun Topelius-palkinto tietokirjailija-toimittaja Elina Lappalaiselle

Tervetullut keskustelunavaus eläinten hyvinvoinnista

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry ojentaa 138-vuotissyntymäpäivänsä aatonaattona 23. marraskuuta eläinsuojelun Topelius-palkinnon tietokirjailija-taloustoimittaja Elina Lappalaiselle, joka on kirjoittanut tuotantoeläinten olosuhteista kertovan journalistisen tietokirjan Syötäväksi kasvatetut – Miten ruokasi eli elämänsä (Atena).

HESY:n palkintoraadin mielestä Lappalaisen kirjan suurin ansio on kyky käsitellä tuotantoeläinten elinolosuhteita ja kohtelua asiapitoisesti, rakentavasti ja yleistajuisesti. Samalla Lappalainen on onnistunut herättämään yhteiskunnallista keskustelua tuotantoeläinten kipeimmistä hyvinvointiongelmista ja alan eettisyyden problematiikasta juuri eläinsuojelulain uudistamisen kynnyksellä.

Syötäväksi kasvatetut on monipuolinen ja informatiivinen teos lihan matkasta lautaselle. Kirja vie lukijan lähietäisyydellä maatiloille ja teurastamoihin ja auttaa näin ymmärtämään, mitä ruoaksi päätyvät eläimet ovat kokeneet ja miten eläin tuotteistetaan lautasella esimerkiksi sellaisilla sanoilla kuin kinkku tai pekoni. Lappalainen on rohkeasti, mutta kiihkottomasti tarttunut tärkeään ja ajankohtaiseen aiheeseen, josta yleensä vaietaan, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen listaa raadin perusteluja.

Kirjallaan Elina Lappalainen halusi lisätä kuluttajien ymmärrystä siitä, miten lautaselle päätyvät eläimet ovat elämänsä eläneet ja herättää yhteiskunnallista keskustelua eläinten hyvinvoinnista. Taustalla vaikutti huoli elintarviketeollisuuden läpinäkymättömyydestä ja ruokamainonnasta, joka tuntui välittävän ruoantuotannosta etääntyneille kuluttajille harhaanjohtavaa kuvaa maataloudesta. Taloustoimittajana Lappalainen on seurannut maatalouspolitiikkaa ja elintarviketeollisuutta jo usean vuoden ajan. Kirjaprosessin aikana hän vieraili parillakymmenellä maatilalla ja neljässä teurastamossa, haastatteli tuottajia, eläinlääkäreitä, hyvinvointitutkijoita ja eläinsuojelujärjestöjen edustajia.

– Monet eläinsuojelulain kohdat kaipaavat kipeästi uudistamista, sillä lain noudattaminen ei takaa eläinten hyvinvointia, Lappalainen muistuttaa.

Kirjassaan hän esittää konkreettisia parannusehdotuksia lain uudistustyöhön.

– Kuluttajien toiminnassa ensimmäinen askel olisi se, että ihmiset miettisivät ruoan alkuperää ja sitä, että se makkara on ollut tunteva eläinyksilö, jonka hyvinvoinnilla on arvo. On tärkeää, että eläinten asemasta ja hyvinvoinnista keskustellaan, jotta tieto lisääntyy, Lappalainen sanoo.

Eläinsuojelun Topelius-palkinto:

Eläinsuojelun Topelius-palkinto jaetaan vuosittain eläinsuojelun saralla ansioituneelle yksityishenkilölle tai yhteisölle. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry perusti palkinnon vuonna 1998 yhdistyksen perustajan Zacharias (Sakari) Topeliuksen juhlavuoden kunniaksi. Palkinto on Topeliuksen allekirjoittaman alkuperäisen kunniakirjan jäljennös.

Aiemmat eläinsuojelun Topelius-palkinnon saajat:

2011 Otso Riiali
2010 ei jaettu
2009 Etsijäkoiraliitto
2008 tuottaja-käsikirjoittaja Marko Rauhala ja Myrsky-koira
2007 ei jaettu
2006 Helsingin kaupunki
2005 dosentti Leena Vilkka
2004 toimittaja Mirja Pyykkö
2003 ei jaettu
2002 kirjailija Eeva Kilpi
2001 ohjaaja Aki Kaurismäki
2000 pääkaupunkiseudun pelastuslaitokset
1999 eläinlääkäri Pertti Hartikka
1998 kirjailija Leena Krohn

Palkittu tietokirjailija:

Elina Lappalainen (s. 1984) on Talouselämä-lehden toimittaja. Hänen juurensa ovat Pohjois-Savossa Siilinjärvellä, missä hän kasvoi setänsä maitotilan naapurissa. Syötäväksi kasvatetut on saanut Tieto-Finlandia-palkinnon ja ensimmäistä kertaa jaetun Kanava-tietokirjatunnustuspalkinnon.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770, hannele.luukkainen@clarinet.fi
Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733, erja.veivo@hesy.fi
Elina Lappalainen p. 040 342 4409, elina.p.lappalainen@gmail.com
Painolaatuiset lehdistökuvat: www.syotavaksikasvatetut.fi