Tiedote 23.9.2008

RAKASTA LEMMIKKIÄSI, MUTTA ÄLÄ RUUALLA

Ylipaino on nykyisin lemmikkien suurin terveysuhka

Lemmikkien ylipaino lisääntyy vauhdilla. Eläinlääkärit arvelevat jo vähintään joka kolmannen kissan ja koiran kärsivän liikalihavuudesta ja pahimmillaan omistajat hellivät ruualla lemmikkinsä hengiltä. Erityisen haitallista liikapaino on kasvaville pennuille ja nivelvaivoista kärsiville eläimille.

Lemmikki on ylipainoinen, jos sen paino on 15% normaalipainoa suurempi. Tällöin kasvaa eläimen riski sairastua mm. diabetekseen, nivelrikkoon, selkävaivoihin, virtsakiviin, sydänsairauksiin tai hengitys- ja iho-ongelmiin. Lemmikin elämänlaatukin huononee, kun se ei enää jaksa liikkua, leikkiä tai pitää itseään puhtaana.

Pulskistumisen takana voivat olla perintötekijät tai sairaus, mutta useimmiten syynä on liian hellämielinen omistaja. Lemmikin suuhun päätyy liikaa rasvaisia ruuantähteitä, liian suuria annoksia tai se saa liian vähän liikuntaa.

Parhaiten lihavuutta ehkäistään huolehtimalla, että lemmikin kylkiluut pystyy laskemaan sormin tunnustellen. Eläinlääkärillä käynnin yhteydessä kannattaa potilas punnita ja kirjoittaa lukema talteen. Steriloitu/kastroitu eläin pärjää noin kolmanneksen vähemmällä ruokamäärällä, kuin leikkaamaton. Muutoin vaarana on lihominen ja näitä liikakiloja on erittäin hankala saada pois. Myös lemmikin ikääntyessä pitää kevyempään senioriruokaan siirtyä riittävän ajoissa.

Paras apu nelijalkaisen perheenjäsenen laihdutuskuurille löytyy eläinlääkäreiden myymistä kevytruuista. Niissä on normaalia vähemmän rasvaa, mutta runsaasti kuituja. Liikuntaa tulee lisätä maltillisesti. Makupaloiksi tarjotaan vain eläinten ruokaa, ja sitäkin harkiten.

Painonpudotus on syytä tehdä hitaasti. Suositus on noin 1-2 % kokonaispainosta viikossa. Varsinkaan kissaa ei saa laihduttaa liian rajusti, sillä nopea laihdutus saattaa altistaa maksan rasvoittumiselle. Eläintä ei myöskään saa laittaa pelkästään kasviksista koostuvalle ruokavaliolle. Sekä koira että kisaa tarvitsevat ehdottomasti eläinvalkuaista.

- Riikka Suominen, tiedottaja p. 040- 577 47 33