Tiedote 23.07.2008

HESY MUISTUTTAA: OMISTAJALLA ON VASTUU ETSIÄ LEMMIKILLE UUSI KOTI

Helsingin eläinsuojeluyhdistykselle tulee viikoittain useita kymmeniä yhteydenottoja, joissa halutaan luopua lemmikistä muuttuneen elämäntilanteen takia. Monet luulevat virheellisesti, että eläinsuojeluyhdistykset ottavat automaattisesti vastaan lemmikkejä tai hoitavat uuden kodin etsimisen. Valitettavan paljon on myös räikeitä tapauksia, joissa omistaja kiertää vastuunsa ja jättää eläimen heitteille.

Lemmikin omistajalla on aina vastuu eläimestään. Lemmikkiä hankkiessa täytyykin tarkoin harkita, pystyykö siitä kantamaan vastuuta koko sen eliniän. Eläinsuojeluyhdistyksille tulee runsaasti kyselyitä omistajilta, jotka haluavat hankkiutua eroon lemmikeistään. Usein syynä on muuttunut elämäntilanne esim. allergian, perheenlisäyksen tai muuton vuoksi. Nuoret parit antavat lemmikin usein pois, kun perheeseen syntyy vauva.

- Lemmikki on perheenjäsen, ei mikään harjoitusvauva tai muotiharrastus. Omistajan velvollisuus on jo eläintä hankkiessa miettiä, miten tulevat elämänmuutokset voidaan tehdä niin, ettei lemmikki joudu niistä kärsimään, sanoo Hesyn tiedottaja Riikka Suominen.

Suositeltava tapa löytää uusi, turvallinen koti lemmikille on välittää tietoa ystävien, tuttavien ja työtovereiden kautta. Muita keinoja ovat lehti-ilmoitukset sekä valtakunnallisissa että paikallisissa lehdissä ja netti-ilmoitukset (esim. www.lemmikkipalstat.net). Lemmikin omistaja voi lisäksi etsiä uutta kotia erilaisten ilmoitustaulujen kautta. Myös Hesyllä on tällainen ilmoitustaulu, jonka kautta monet lemmikit ovatkin löytäneet uuden, eläinrakkaan kodin. Kannattaa ottaa yhteyttä myös erilaisiin eläin- ja rotuyhdistyksiin. Rekisteröidyillä eläimillä on kasvattajat, jotka saattavat uudelleensijoittaa lemmikkejä.

Jos lemmikki on vaikeasti sijoitettava, esimerkiksi hyvin vanha, vakavasti sairas tai erittäin vaikea käsitellä, kannattaa harkita sen lopettamista. Tällainen eläin kärsii muutosta, stressaantuu tai usein sairastuu.

Räikein muoto omistajan vastuun kiertämisestä on eläimen hylkääminen. Suomessa jätetään vuosittain heitteille tuhansia eläimiä, muun muassa lukemattomia kesäkissoja. Hesy muistuttaa, että lemmikkieläimen heitteillejättö on rikos.

- tiedottaja Riikka Suominen 040-5774 733 (även på svenska)