Tiedote 22.12.2006

UUSIVUOSI ON ELÄIMILLE STRESSAAVAA AIKAA

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry. muistuttaa, että uusivuosi on monelle eläimelle stressaavaa aikaa. Monet lemmikkieläimet pelkäävät ilotulituksen paukkumista ja rätinää. Myös ilotulituksen valot ja ruudin haju voivat ahdistaa lemmikkejä. Vuoden jälleen vaihtuessa moni koira riistäytyy taluttimesta ja pakenee ilotulitusta kauhuissaan. Näitä paniikissa karanneita koiria odottaa usein kurja kohtalo: pitkä pakomatka kylmään metsään tai jopa menehtyminen liikenneonnettomuudessa. Yhdistys vetoaakin uudenvuodenviettäjiin, että ilotulitteille annettua aikarajaa noudatetaan ja toivoo, että lemmikinomistajat varautuvat huolella uudenvuoden juhlintaan.

Ilotulitteet ovat osa uudenvuoden perinnettä, eikä niitä voida kokonaan kieltää. Ilotulitukselle annettua aikarajaa on kuitenkin noudatettava: ilotulitteiden käyttö on sallittua vain 31.12. klo 18:00 ja 1.1. klo 6:00 välisenä aikana. Vanhempien tulee valvoa lasten ilotulitteiden käyttöä ja kerätä käyttämättä jääneet paukut pois.

Ilotulitusta pelkäävän lemmikin stressiä voi helpottaa monin tavoin. Suositeltavinta on siedättää eläintä kestämään erilaisia ääniä jo hyvissä ajoin etukäteen ennen vuodenvaihdetta: kaupasta voi ostaa ilotulituksen ja laukauksien ääniä sisältävän levyn, jonka avulla eläintä voi pikkuhiljaa totuttaa juhlinnan ääniin. Lääkkeellistä apua paukkuarkuuteen on tarjolla luontaistuotteista aina reseptilääkkeisiin. Lisäksi lemmikinomistajan oma rauhallinen käytös ja tyyni suhtautuminen paukutteluun ovat erittäin tärkeitä tekijöitä lemmikin stressin hallinnassa.

Paukuista jää jäljelle hylsyjä, joissa on jäänteitä ruudista ja muista myrkyllisistä aineista. Nämä roskat tulee siivota heti seuraavana päivänä, jotta ne eivät joudu eläinten tai pikkulasten suihin ja jää rasittamaan ympäristöä. Myös muut juhlinnan jäljet, kuten rikkinäiset pullot tulee kerätä pois vahingoittamasta eläinten tassuja.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry
- etsii uudet kodit noin 1000 kodittomalle lemmikkieläimelle vuodessa. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä.
- Ennen uusiin koteihin sijoittamista eläimet rokotetaan, leikkautetaan ja tunnistusmerkitään. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta.
- Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063
- Joulukeräys eläinten hyväksi jatkuu Lasipalatsin kulmalla ja Itäkeskuksen Tallinnanaukiolla 23.12. saakka. Lisätietoja www.hesy.fi

Lena Lundell, p. 040 835 1710 (etsijäkoiraharrastaja, yhdistyksen hallituksen sihteeri)
Tiedottaja Maria Blomster, p. (09) 7774470 fax (09) 7774467, p. 040 577 4733