Tiedote 22.6.2010

HESY vaatii vastuuta lemmikin hankintaan

Kesäeläimellä on karvas kohtalo

Juhannuksen myötä monet suomalaiset jäävät kesälomille. Alkavan lomakauden alla Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry katsoo aiheelliseksi muistuttaa, että eläin ei ole kertakäyttöhyödyke, jonka voi hankkia hetken mielijohteesta kesän ajaksi mökille tai maalle ja hylätä lomien päätyttyä. Lemmikkiin on sitouduttava, eikä tämä velvoite raukea kesäkuukausien jälkeen.

– Lemmikistä on kannettava vastuu myös syksyn tullen ja koko sen eliniän ajan. Jos lemmikkiä ei voi pitää, on omistajalla velvollisuus etsiä sille uusi koti. Eläimen heitteillejättö on rikos. Siltikin maassamme otetaan edelleen satoja, jopa tuhansia lemmikkejä vain kesän huviksi. Loman jälkeen näitä onnettomia hylätään luontoon. Kesäkissoistakin on puhuttu vuosikymmeniä, mutta valitettavasti asia on yhä ajankohtainen, kertoo HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

Lomalla mökin pihapiiriin saattaa ilmaantua myös kutsumaton, mutta monesti pidetty vieras: kulkukissa. Useat perheet ja varsinkin lapset ruokkivat ja pitävät huolta tervetulleesta kuokkavieraasta, mutta loman loputtua kissa jätetään oman onnensa nojaan. Luukkainen toivoo, että mökkiläiset pitäisivät huolen myös näistä kesäisistä kulkureista syksyn tullen.

– Ruokintaan ja hoivaan tottunut eläin ei selviä talvesta ilman ihmisen apua. Kesävieras on vietävä sen alkuperäiseen kotiin, jos sellainen löytyy. Mikäli eläimen kodista ei ole tietoa, on se toimitettava paikalliseen löytöeläintaloon, joka lainkin mukaan täytyy olla jokaisessa Suomen kunnassa.

Vaikka lemmikkejä hylätään ympäri vuoden, ovat loppukesä ja syksy HESY:llä ja muissa Suomen löytöeläinten talteenottopaikoissa ja eläinsuojeluyhdistyksissä vuoden ruuhkaisinta aikaa. Hylättyjen eläinten lisäksi kesäistä sumaa aiheuttavat avoimista ikkunoista ja ovista sekä pihoilta omistajiltaan karkailevat lemmikit. Luukkainen tähdentää, että vastuuntuntoinen omistaja leikkauttaa ja tunnistusmerkitsee lemmikkinsä. Leikkauttaminen on tehokkain tapa ennaltaehkäistä ei-toivottujen pentujen syntymistä. Mikrosirun avulla karkuteille päässyt eläin osataan puolestaan palauttaa oikealle omistajalle.

Vastuullinen ihminen ei myöskään hanki lemmikkiä lapselleen. Lemmikin hankinnan on aina oltava perheen yhteinen päätös, ja vanhempien on otettava vastuu eläimen hoitamisesta ja myös hoidosta koituneista kustannuksista.

– Vaikka lapset kuinka lupaisivat pitää huolen eläimen hoitamisesta, on vanhempien hyvä pitää mielessä, että tämä innostus saattaa lopahtaa hyvinkin nopeasti, kun uutuudenviehätys on haihtunut. Lemmikkiä hankkiessa on hyvä pitää mielessä sekin, että lemmikin hoito maksaa, eivätkä lasten taskurahat riitä esimerkiksi rokotusten tai eläinlääkärihoidon kustantamiseen.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,