Tiedote 22.5.2007

TURVALLISTA KESÄÄ LEMMIKEILLE

Kesä on ovella ja ennustusten mukaan odotettavissa on jälleen lämpöennätyksiä rikkovia helteisiä päiviä. Helsingin eläinsuojeluyhdistys muistuttaa, että mitään lemmikkiä ei pidä jättää kesähelteillä autoon tai muutenkaan auringon paahteeseen. Suljetussa autossa lämpötila kohoaa jo muutamassa minuutissa vaarallisen korkeaksi. Kesän riemuihin liittyy myös muita riskejä.

Karvaiset lemmikit eivät pysty hikoilemaan, joten ne saavat hengenvaarallisen lämpöhalvauksen huomattavasti herkemmin kuin ihmiset. Lämmön uuvuttama lemmikki tarvitsee ensiavuksi viilennystä. Sen turkki kastellaan viileällä vedellä, minkä jälkeen se pitää toimittaa eläinlääkärin tarkastukseen ja hoitoon. Lämpöhalvaus kehittyy nopeasti, ja voi hoitamattomana johtaa lemmikin kuolemaan. Helteillä matkustavien lemmikkien oloa voi helpottaa esimerkiksi kuljetusalustan alle sijoitetuilla kylmäalustoilla. Lisäksi auton ikkunoihin sijoitetut aurinkoverhot helpottavat myös eläinmatkustajien oloa. Juotavaa tulisi olla aina riittävästi mukana, ja juomataukoja kannattaa pitää tavallista useammin.

Valitettavan usein perheen rakas lemmikki katoaa tai karkaa joko kotinurkilla tai lomamatkalla. Useimmiten vahingoilta välttyy, kun on huolellinen ja varautuu riskeihin jo ennakolta. Sisäkissoja houkuttelee kesäinen luonto, joka on varsinkin ulkoilemaan tottumattomalle täynnä vaaroja. Kissanomistajan tulisikin huolehtia parvekkeiden ja ikkunoiden verkotuksesta tai lasituksesta. Valjas- ja ulkotarhaulkoilu ovat kaupunkilaiskissan turvallisia tapoja nauttia luonnosta.

Perheen yhteiset lomamatkat voivat olla lemmikillekin mukavia lomia arjesta. Lemmikkiä kuljetettaessa on syytä varmistua sekä kanssamatkustajien että lemmikin itsensä turvallisuudesta. Autossa irrallaan matkustava eläin voi aiheuttaa vaaratilanteita häiritsemällä kuljettajaa tai kulkeutumalla polkimien alle. Kolaritilanteessa irrallaan oleva koira kertautuu törmäyksen voimasta jopa hevosen painoiseksi. Lemmikit on matkustamisen ajaksi laitettava turvavöihin joko kuljetuslaatikossa tai turvavyövaljaiden avulla.

Kesäisessä luonnossa piilee muutamia vaaroja, jotka lemmikkien omistajien on hyvä ottaa huomioon. Kyiden ja ampiaisten puolustautumista on vaikeaa ehkäistä ennalta, joten näihin on syytä varautua pitämällä mukana apteekista saatavaa kyypakkausta ja päivystävän eläinlääkärin yhteystietoja. Puutiaiset eli punkit leviävät Suomessakin yhä pohjoisemmaksi ja voivat tartuttaa lemmikkiin vakavia tauteja. Ihoon pureutunut puutiainen on poistettava mahdollisimman pian, ja puremakohtaa on seurattava iho-oireiden varalta.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry järjestää sunnuntaina 27.5. klo 14-17 tapahtuman, jossa mm. esitellään frettiharrastusta. Myynnissä on myös kotimaisia kissojen ja kanien valjaita sekä edullisia lemmikkien kuljetuslaatikoita .

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

- etsii uudet kodit noin 1000 kodittomalle lemmikkieläimelle vuodessa. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä.

- Ennen uusiin koteihin sijoittamista eläimet rokotetaan, leikkautetaan ja tunnistusmerkitään. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta.

- Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063

- Yhdistyksen toimintaan voi tutustua nettisivuilla www.hesy.fi

Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040 5477770
Tiedottaja Maria Blomster p. (09) 54200100, 040 5774733