Tiedote 21.12.2010

Korvaa kinkku ja kalkkuna kasviksilla

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry toivoo, että yhä useampi suomalainen jättäisi tänä jouluna kinkun pois lautaseltaan. Yhdistys kannustaa kansalaisia kinkuttomaan jouluun eettisistä syistä, sillä tämän suomalaisen joulupöydän kuninkaaksi mielletyn ruoan taakse kätkeytyy valtava määrä eläinten kärsimystä.

– Sialle matka tuotantotilalta verkkoon tai muoviin pakatuksi kinkuksi on tuskien taival. Lihasiat elävät lyhyen, viiden kuukauden mittaisen elämänsä ahtaissa ja virikkeettömissä oloissa, mikä stressaa sikoja ja aiheuttaa hännän purentaa. Karjuporsaita kastroidaan Suomessa vieläkin ilman kivunlievitystä, mikä tuottaa kovaa tuskaa. Luonnottomissa olosuhteissa eläneiden sikojen elämä päättyy yhtä koruttomasti teurastamoilla, joissa niitä kohdellaan usein kiireen takia kovakouraisesti, HESY ry:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen listaa siantuotannon epäkohtia.

Suomessa teurastetaan joka vuosi noin 2,3 miljoonaa sikaa. Joulun alla sianlihan kulutus kiihtyy, sillä suomalaiset syövät joulun pyhinä keskimäärin kuusi miljoonaa kiloa kinkkua. Myös kalkkunan kulutus on Suomessa kasvanut tasaisesti 2000-luvun alusta lähtien. Suomalaiset syövät nykyään lähes yhdeksän miljoona kiloa kalkkunanlihaa vuodessa.

Kalkkunoiden kasvatukseen liittyy paljon varjopuolia. Kalkkunoita kasvatetaan suurissa halleissa ahtaissa olosuhteissa, mikä voi aiheuttaa kannibalismia. Jalostuksen takia kookkaat ja nopeasti kasvavat kalkkunat kärsivät broilerien tapaan jalkavioista. Kalkkunoiden ehkä pahimmat hyvinvointiongelmat liittyvät kuljetuksiin, joiden ajaksi suurikokoiset linnut ahdetaan yleensä 40 tai 55 senttiä korkeisiin häkkeihin. Matalammissa häkeissä linnut eivät pysty seisomaan kunnolla ja korkeammissakaan ne eivät voi ojentaa kaulaansa.

Sian- ja kalkkunantuotannon ongelmien takia HESY kehottaa suomalaisia korvamaan nämä perinteiset juhlapöydän liharuoat joko kasvisvaihtoehdoilla tai luomulihalla.

– Tavallista kinkkua eettisempiä luomukinkkuja on nykyään Suomessa saatavilla jo melko monista ruokakaupoista ja kauppahalleista, kunhan vain muistaa tehdä tilauksensa hyvissä ajoin ennen joulua. Markkinoilla on lisäksi paljon kasvipohjaisia kinkku- ja kalkkunakorvikkeita, jotka soveltuvat joulupöytään. Myös viljapihvit ovat nopeita ja helppoja valmistaa, ja ne sopivat hyvin perinteisten kasvisherkkujen eli rosollin ja peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikoiden seuraksi ja maistuvat taatusti kinkun syöjillekin. En syö muitakaan ystäviäni, miksi siis söisin eläimiä, Luukkainen lisää.

Lena Lundell, sihteeri (tavoitettavissa klo 16.00. jälkeen) p. 040 1462 501,
lena.lundell@etsijakoiraliitto.fi