Tiedote 21.6.2012

Kesäeläimellä on kurja kohtalo

Ihmisen vastuu lemmikistä ei pääty lomakauden loputtua

Juhannuksesta alkaa monen suomalaisen kesälomakausi, jolloin kansa muuttaa maalle, mökeille ja muihin lomakohteisiin. Valitettavasti huolettomalla lomailulla on nurjat puolensa. Monelle perheelle tulee houkutus hankkia kesäpäivien iloksi kissa tai muu eläin, joka jätetään lomakauden päätyttyä oman onnensa nojaan ulos.

Alkavan lomakauden kynnyksellä Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry muistuttaa, että eläin ei ole kertakäyttöhyödyke, jonka voi hankkia hetken mielijohteesta ja jättää yhtä ajattelemattomasti heitteille, kun töiden ja kaupunkiin paluun aika koittaa.

– Lemmikistä on kannettava vastuu myös syksyn tullen ja koko sen eliniän ajan. Mökillä vapaana ulkona liikkuva kissa on etsittävä ja otettava mukaan kaupunkikotiin. Sitä ei saa jättää yksinään mökkiympäristöön. Jos lemmikkiä ei voi pitää, omistajalla on velvollisuus etsiä sille uusi koti. Eläimen heitteillejättö on julma rikos. Usein eläin kokee hitaan ja tuskallisen kuoleman, kun se syystalven mittaan nääntyy nälkään, paleltuu tai riutuu sairauksiin, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo.

Valitettavasti kesäkissailmiö on vuosikymmenien valistuksesta huolimatta Suomessa yhä arkipäivää. Ilmiön taustalla ovat usein maaseudulle hakeutuneet lomailijat, jotka hakevat lapsilleen kissanpennun mökkeilykauden ajaksi läheisestä maalaistalosta. Syksyllä keskenkasvuinen kissa jätetään mökille siinä uskossa, että se pyydystää ruokansa ja pärjää talven yli. Tämä on erittäin vahingollinen esimerkki lapselle. Lapsi ei opi vastuunkantoa, jos hänen vanhempansa hylkäävät eläimen loman lopuksi luontoon. Rakkaan lemmikin jättäminen oman onnensa nojaan aiheuttaa lapselle myös paljon mielipahaa.

Maatilojen pennut ovat monesti ilmaisia, koska ne ovat ei-toivottuja. Näitä pentuja syntyy maaseudulla paljon, koska kissojen leikkauttaminen on maalla harvinaisempaa kuin kaupungissa. HESY muistuttaakin, että kissan leikkauttaminen on tehokkain tapa ratkaista kesäkissaongelma. Kissojen arvostuksessa ja kohtelussa voidaan saavuttaa parannusta ainoastaan pentutarjontaa rajoittamalla.

Lomalla mökin pihapiiriin saattaa ilmaantua myös kutsumaton, mutta monesti pidetty vieras: kulkukissa. Useat perheet ja varsinkin lapset ruokkivat ja pitävät huolta tervetulleesta vieraasta, mutta loman loputtua kissa jätetään oman onnensa nojaan.

– Mökkiläisten olisi pidettävä huolta myös näistä kesäisistä kulkureista syksyn tullen. Ruokintaan ja hoivaan tottunut eläin ei selviä talvesta ilman ihmisen apua. Kesävieras on vietävä sen alkuperäiseen kotiin, jos sellainen löytyy. Mikäli eläimen kodista ei ole tietoa, se on toimitettava paikalliseen löytöeläintaloon, joka lainkin mukaan täytyy olla jokaisessa Suomen kunnassa, Luukkainen selventää.

Vaikka lemmikkejä hylätään ympäri vuoden, ovat loppukesä ja syksy HESYllä ja muissa Suomen löytöeläinten talteenottopaikoissa ja eläinsuojeluyhdistyksissä vuoden ruuhkaisinta aikaa. Hylättyjen eläinten lisäksi kesäistä sumaa aiheuttavat avoimista ikkunoista, ovista ja pihoilta karkailevat lemmikit. HESY kehottaa lemmikin omistajia tunnistusmerkitsemään eläimensä. Esimerkiksi mikrosirun avulla karkuteille päässeen eläimen omistaja on helppo jäljittää.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,