Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:n tiedote

Tiedote 21.6.2011

Vastuu eläimestä ei pääty lomakauden loputtua

Älä ota eläintä vain kesän huviksi

Juhannuksesta alkaa monen suomalaisen kesäloma. Valitettavasti huolettomalla lomailulla on ikäviä piirteitä. Suomessa hylätään joka vuosi tuhansia lemmikkieläimiä, jotka on otettu hetken mielijohteesta kesän iloksi, mutta joita ei haluta ottaa lomakauden päätyttyä mukaan kaupunkiin. Syksyn tullen näitä eläimiä jätetään oman onnensa nojaan luonnon armoille.

Alkavan lomakauden kynnyksellä Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry muistuttaa, että eläin ei ole kertakäyttöhyödyke, jonka voi hankkia hetken mielijohteesta ja jättää heitteille kesän päätyttyä.

– Lemmikistä on kannettava vastuu myös syksyn tullen ja koko sen eliniän ajan. Jos lemmikkiä ei voi pitää, on omistajalla velvollisuus etsiä sille uusi koti. Eläimen heitteillejättö on julma rikos. Usein eläin kokee hitaan ja tuskallisen kuoleman, kun se syystalven mittaan nääntyy nälkään, paleltuu tai riutuu sairauksiin, HESY ry:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo.

Suomalaisia on valistettu kesäkissoistakin jo vuosikymmenien ajan, mutta asia on yhä ajankohtainen. Kesäkissailmiön taustalla ovat usein maaseudulle hakeutuneet lomailijat, jotka hakevat lapsilleen kissanpennun mökkeilykauden ajaksi läheisestä maalaistalosta. Syksyllä keskenkasvuinen kissa jätetään mökille siinä uskossa, että se pyydystää ruokansa ja pärjää talven yli.

aatilojen pennut ovat monesti ilmaisia, koska ne ovat ei-toivottuja. Näitä pentuja syntyy maaseudulla paljon, koska kissojen leikkauttaminen on maalla harvinaisempaa kuin kaupungissa. HESY muistuttaakin, että kissan leikkauttaminen on tehokkain tapa ratkaista kesäkissaongelma. Kissojen arvostuksessa ja kohtelussa voidaan saavuttaa parannusta ainoastaan pentutarjontaa rajoittamalla.

Lomalla mökin pihapiiriin saattaa ilmaantua myös kutsumaton, mutta monesti pidetty vieras: kulkukissa. Useat perheet ja varsinkin lapset ruokkivat ja pitävät huolta tervetulleesta vieraasta, mutta loman loputtua kissa jätetään oman onnensa nojaan. Luukkainen toivoo, että mökkiläiset pitäisivät huolen myös näistä kesäisistä kulkureista syksyn tullen.

– Ruokintaan ja hoivaan tottunut eläin ei selviä talvesta ilman ihmisen apua. Kesävieras on vietävä sen alkuperäiseen kotiin, jos sellainen löytyy. Mikäli eläimen kodista ei ole tietoa, on se toimitettava paikalliseen löytöeläintaloon, joka lainkin mukaan täytyy olla jokaisessa Suomen kunnassa.

Vaikka lemmikkejä hylätään ympäri vuoden, ovat loppukesä ja syksy HESY:llä ja muissa Suomen löytöeläinten talteenottopaikoissa ja eläinsuojeluyhdistyksissä vuoden ruuhkaisinta aikaa. Hylättyjen eläinten lisäksi kesäistä sumaa aiheuttavat avoimista ikkunoista ja ovista sekä pihoilta karkailevat lemmikit. HESY kehottaa lemmikin omistajia tunnistusmerkitsemään eläimensä. Esimerkiksi mikrosirun avulla karkuteille päässeen eläimen omistaja on helppo jäljittää.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,