Tiedote 21.5.2004

TEEMU MÄEN KISSANTAPPOVIDEO
Helsingin eläinsuojeluyhdistys kertoo faktat kissantappovideosta

Julkisuudessa on esitetty niin paljon virheellisiä tietoja Teemu Mäen tekemästä kissantappovideosta ja hänen saamastaan tuomiosta, että on syytä kertoa miten asiat oikeasti ovat.

Mistä kaikki sai alkunsa?
Alkujaan Teemu Mäki osallistui ns. kissantappovideollaan hollantilaiseen filmifestivaaliin, jonka järjestäjät lähettivät Suomeen videota kauhistelevan kirjeen. Kirje päätyi Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkaiselle, joka teki asiasta välittömästi rikosilmoituksen 13.10.1989. Kävi ilmi, että Mäki oli ottanut kissan Helsingin eläinsuojeluyhdistykseltä 26.2.1988 ja allekirjoituksellaan vahvistanut mm., että hän sitoutuu hoitamaan sitä hyvin ja siihen, että sitä ei saa lopettaa ilman yhdistyksen lupaa.

Mitä raastuvanoikeudessa tapahtui? (otteita oikeuden päätöspöytäkirjasta)
1. Syyttäjä vaati Mäelle rangaistusta eläinrääkkäyksestä, eläintenpitokieltoa ja rangaistusta kavalluksesta.

2. Mäki kiisti syytteet ja on kertonut ottaneensa kissan alun perin lemmikiksi ja lopettaneensa sen, koska oli tullut sellaisiin ajatuksiin, että lemmikkien pitäminen on typerää ja järjetöntä. Lisäksi hän on kertonut, että kissan lopettaminen oli hänelle tärkeätä, jotta hän voisi rituaalinomaisesti puhdistautua lemmikin pitämiseen liittyvästä itsepetoksesta. Mäki on kertonut, että hänen tarkoituksensa oli ollut tappaa kissa keskikokoisella kirveellä yhdellä iskulla kipua sen kummemmin tuottamatta. Ensimmäinen isku oli osunut kissan niskaan. Osuma ei ollut ollut hyvä, mutta kissan selkäranka oli mennyt poikki. Kissa oli kaatunut kyljelleen ja Mäki oli iskenyt mahdollisimman nopeasti uudelleen kaulan sivuun. Mäki on kertonut olevansa varma, että kissa oli kuollut jo toisen tai kolmannen iskun jälkeen. Mäki on edelleen kertonut, että kissan pää oli kokonaan irronnut vasta ehkä viidennen iskun jälkeen, mutta kissa oli nytkähdellyt vielä sen jälkeenkin. Mäki on katsonut syyllistyneensä vain sopimusrikkomukseen.

3. Näyttö: Raastuvanoikeus on katsonut kissan lopettamisesta kuvatun videonauhan. Videofilmin perusteella laaditun kaupungineläinlääkärin lausunnon mukaan kissan lopetus on suoritettu pienikokoisella veistokirveellä lyömällä teräpuolella niskaan ja kaulaan ainakin 6-7 lyöntiä. Lyönnit olivat olleet sen verran heikkoja, että kissa ei ole taintunut ja kuollut välittömästi. Ensimmäinen isku oli vaurioittanut selkärankaa ja selkäydintä sen verran, ettei kissa ollut kyennyt liikkumaan, mutta eläin ei ollut menettänyt tajuntaansa, koska päähän ei ollut kohdistunut iskua. Myöhempien lyöntien vaikutuksesta pää oli lopulta irronnut ja vasta silloin eläin oli menettänyt tajuntansa.

4. Raastuvanoikeuden ratkaisu: Raastuvanoikeus katsoo eläinlääkärin lausunnon perusteella selvitetyksi, että kissa on sitä lopetettaessa kokenut voimakasta kipua ja tuskaa. Mäen on katsottava toimineen tahallisesti.

Mitä hovioikeus päätti?
Helsingin hovioikeus tuomitsi Teemu Mäen vuonna 1991 rikoksesta "Yksin teoin tehdyt eläinrääkkäys ja kavallus" (Eläinsuojelulaki 2§ ja 15 § 2, Rikoslaki 29 luku 1 § 1, Rikoslaki 7 luku 1 §) seitsemäänkymmeneen päiväsakkoon. Lisäksi Mäki velvoitettiin maksamaan HESYlle 700 markkaa korvausta anastetusta omaisuudesta ja HESYn oikeudenkäyntikuluja 1000 markkaa. Mainittakoon, että Teemu Mäki ei maksanut lain velvoittamia korvauksia omaehtoisesti. Maksut jouduttiin hakemaan ulosoton kautta.

Videolla Teemu Mäki masturboi silvotun kissan ruumiin päälle. Elokuvatarkastamon päätöksen mukaisesti Mäen kissantappovideon esittäminen kokonaisuudessaan on kielletty.

Mitä kulttuuriväki ja Kiasma ovat tehneet?
Vuosien mittaan Teemu Mäestä on tullut suomalaisten "kulttuuriväen" lemmikki, jolle on jaeltu kosolti veronmaksajien rahoja apurahoina. Mäki on saanut mm. valtion taiteilija-apurahan neljä kertaa ja valtion taidemuseo Kiasma osti häneltä kissantappoteoksen 20 000 markalla vuonna 1994.

Puheenjohtaja Hannele Luukkaisen näkemys:
Kyseisen videon osalta on turha hymistellä taiteilijan vapaudesta. Suomeksi sanottuna kyseessä on julma eläinrääkkäys, jossa Mäki silpoo viattoman kissan ja runkkaa silvotun ruumiin päälle. Perverssiä ja mielisairasta puuhaa, jolla ei ole mitään tekemistä taiteen kanssa. Lait koskevat myös taiteilijoita !

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733