20.12.2012

Järjestöiltä luomukasviskori ja seitan-kinkku Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistölle

Yksitoista eläinsuojelu- ja ympäristöjärjestöä luovutti luomujuureksista ja -kasviksista sekä seitan-kinkusta kootun herkkukorin Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistölle tänään Mäntyniemessä. Kasviskori luovutettiin nyt presidentille ensimmäistä kertaa. Samalla järjestöt toivottivat presidenttiparille hyvää joulua ja terveyttä
uudelle vuodelle.

– Juurekset, perunat ja kasvikset sekä niistä valmistetut ruuat ovat jo pitkään kuuluneet perinteiseen suomalaiseen joulupöytään. Vehnägluteenista valmistettu seitan puolestaan on paitsi eläin- ja luontoystävällinen myös erittäin proteiinipitoinen vaihtoehto tavalliselle kinkulle, kertoo kasviskori-idean äiti Päivi Hagner.

– Sen lisäksi, että kasvisruoka on herkullista, sillä on myös suora vaikutus ihmisten, eläinten ja luonnon hyvinvointiin sekä Suomessa että koko maapallolla. Ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia kasvisruuasta ja luomutuotannosta. Luomukasvisten ja -juuresten käyttö auttaa säilyttämään suomalaista luontoa puhtaana ja monimuotoisena, kommentoi Luonto-Liiton pääsihteeri Leo Stranius.

Kasviksista on helppo koostaa kevyitä aterioita, joilla torjutaan mm. ylipaino-ongelmia ja sydän- ja verisuonisairauksia. Suomalaisille kannattaa näyttää esimerkkiä kotimaisten kasvisten lisäämiseksi ruokapöytään yhä enemmän ja monipuolisemmin. Monipuolisesta kasvisruuasta löytyvät tärkeät proteiinit, hiilihydraatit, rasvat ja kuidut sekä muut terveellisen ruuan ainesosat, kuten vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet.

– Myös kiinnostus eläinten hyvinvointia kohtaan saa yhä suurempaa huomiota. Moni on järkyttynyt tuotantoeläinten huonoista elinolosuhteista ja kohtelusta sekä huolestunut luonnonvaraisten eläinten elintilan hupenemisesta. Ympäristöystävällinen luomutuotanto ja kasvisruoka edistävät sekä eläinsuojelua että luonnon- ja ympäristönsuojelua ja samalla myös ihmisten hyvinvointia, kommentoi Animalian toiminnanjohtaja Kati Pulli.

Kasvikunnan tuotteita suosimalla tuetaan myös suomalaisia viljelijöitä. Maanviljely on peruselinkeino, jolla turvataan maamme omavaraisuutta. Kuluneen vuoden aikana on eri puolilla maapalloa ollut toisaalla rankkasateita ja tulvia ja toisaalla kuivuutta, jotka ovat aiheuttaneet huonoja satoja ja jopa sadonmenetyksiä. Ajankohtaisena ongelmana onkin ruuan riittävyys tulevaa vuotta ajatellen. Kasvispitoista ruokavaliota suosimalla säästetään ruokavaroja, sillä samalla peltoalalla ruokitaan yksi lihansyöjä tai vaihtoehtoisesti 12 kasvissyöjää.

Allekirjoittaneet järjestöt tekevät työtä edistääkseen eläinten ja luonnon suojelua sekä kasvissyöntiä sen merkittävien positiivisten vaikutusten takia. Järjestöt uskovat, että luomukasviskorin lahjoittaminen tasavallan presidentille tuo kasvisruokaa esille myönteisessä valossa. Samalla toivotaan , että presidentti kokisi ihmisten, eläinten ja luonnon hyvinvoinnin tärkeiksi asioiksi ja voisi siten yhdessä edistää kasvissyöntiä juhlavissa, jouluisissa merkeissä.

Luomukasviskorin ja seitan-kinkun Suomen tasavallan presidentille luovuttivat Eläinoikeusyhdistys Fauna, Eläinsuojeluliitto Animalia, Greenpeace, Helsingin eläinsuojeluyhdistys, Luonto-Liitto, Maan ystävät, Natur och Miljö, Suomen eläinsuojeluyhdistysten liitto, Suomen luonnonsuojeluliitto, Vegaaniliitto ja WWF Suomi.

Päivi Hagner, puh. 045 1035 957
Leo Stranius, pääsihteeri, Luonto-Liitto, puh 040-754 7371
Kati Pulli, toiminnanjohtaja, Eläinsuojeluliitto Animalia, puh. 050 384 5072
Elina Manninen, hallituksen sihteeri, Eläinoikeusyhdistys Fauna, puh. 050 5384777
Tapio Laakso, ohjelmajohtaja, Greenpeace, puh. 040 181 6559
Hannele Luukkainen, puheenjohtaja, Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry, puh. 040 547 777
Anni Kiviranta, varapuheenjohtaja, Maan ystävät, puh. 050 43 23 500
Bernt Nordman, toiminnanjohtaja, Natur och Miljö, puh. 045 2700313
Helinä Ylisirniö, toiminnanjohtaja, SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, puh 050 3712740
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 050-564 2283
Riina Simonen, varapuheenjohtaja, Vegaaniliitto, puh. 044 567 3656

Seitan-kinkun resepti:

4 dl vehnägluteenijauhoja
1 dl gramjauhoja eli kikhernejauhoja
1 dl soijajauhoja (tai yhteensä 2 dl kikhernejauhoja)
1 rkl kasvisliemijauhetta
0,5 tl suolaa
1 tl garam masala -jauhetta
2 tl mietoa savupaprikajauhetta
0,5 tl inkiväärijauhetta
1 tl valkosipulijauhetta
0,5 dl soijakastiketta
0,5 dl öljyä
2,5 dl vettä

Marinadi:

2 rkl öljyä
1 rkl soijakastiketta
1 rkl tomaattipyrettä
1 rkl (omena)viinietikkaa
0,5 dl vettä

Sinappikuorrutukseen vahvaa sinappia, korppujauhoja ja kokonaisia neilikoita

1. Sekoita kuivat aineet keskenään hyvin. Sekoita soijakastike ja öljy veteen ja lisää jauhoihin.
2. Sekoita tasaiseksi ja vaivaa muutama minuutti. Muotoile paistiksi.
3. Sekoita marinadin ainekset. Pyöritä seitankinkku marinadissa ja jätä maustumaan vähintään muutamaksi tunniksi, mieluiten yön yli kylmässä. Kääntele kinkkua muutaman kerran maustumisen
aikana.
4. Kääri paisti folioon ja laita syvälle uunipellille. Laita pellille muutaman sentin verran vettä ja paista 175 asteessa noin 1 h 15 min uunin keskitasolla.
5. Ota seitanpaisti pois foliosta, sivele paistin pinta sinapilla ja ripottele päälle korppujauhoja ja pistele kokonaisia neilikoita pinnalle. Nosta paisti kuivalle pellille ja paista vielä 10 minuuttia tai
kunnes pinta on ruskistunut. Anna paistin jäähtyä hetki ennen tarjoilua, parhaimmillaan se on kylmänä seuraavana päivänä.

Ohje kirjasta: Inna Somersalo: Yllin kyllin -herkkuja isolle ja pienelle joukolle, Multikustannus 2008

20.12.2012

Republiken Finlands president Sauli Niinistö fick en korg med ekogrönsaker och seitanskinka

Elva miljö- och djurskyddsorganisationer överräckte idag en korg fylld med ekologiska rotsaker, grönsaker och en seitanskinka till Republikens president Sauli Niinistö på Talludden. Det var första gången en ekogrönsakskorg överräcktes till presidenten inför julen. Organisationerna önskade presidentparet en god jul och god hälsa under det nya året.

–  Rätter gjorda av rotsaker, potatis och grönsaker har länge hört till det traditionella finländska julbordet. Seitan som tillverkas av gluten från vete är ett djur- och naturvänligt alternativ till skinka. Seitan innehåller rikligt med protein, berättar Päivi Hagner som är initiativtagare till grönsakskorgen.
Vegetarisk mat är läcker och har dessutom en positiv inverkan på människornas, djurens och naturens välmående såväl i Finland som annanstans i världen. Intresset för vegetarisk mat och ekologisk livsmedelsproduktion ökar hela tiden.

–  Genom att välja ekologiska grönsaker och rotsaker hjälper man till att bevara den finländska naturen ren och mångsidig, säger Luonto-Liittos generalsekreterare Leo Stranius.
Det är enkelt att tillreda hälsosamma rätter av grönsaker. Genom att äta vegetarisk mat kan man förebygga övervikt, samt hjärt- och kärlsjukdomar. Det viktigt att ge finländarna exempel på hur inhemska grönsaker kan användas ofta och mångsidigt. En mångsidig vegetarisk kost är hälsosam och innehåller viktiga proteiner, kolhydrater, fetter, fibrer, vitaminer, spårämnen och mineraler.

–  Intresset för djurens välfärd får hela tiden större uppmärksamhet. Många har blivit förfärade över hur produktionsdjuren behandlas och hurdana förhållanden de lever i. Också det minskade livsutrymmet för de vilda djuren i naturen väcker oro. Miljövänlig ekoproduktion och vegetarisk mat främjar både djurskyddet, miljöskyddet och människans hälsa, kommenterar Animalias verksamhetsledare Kati Pulli.
Genom att välja produkter från växtriket stöder man också finländska odlare. Jordbruket är en basnäring som har en viktig roll för den nationella självförsörjningen. Under det gångna året har det förekommit både allvariga översvämningar och katastrofal torka på olika håll i världen, vilket har gjort att skördarna har minskat eller förstörts. En aktuell fråga är hur maten skall räcka till för alla under de kommande åren. Genom att gå in för vegetarisk kost sparar man naturresurser eftersom en åker kan förse antingen en köttätare eller alternativt tolv vegetarianer med föda.

Organisationerna som överräckte grönsakskorgen arbetar hårt för att främja djur- och naturskydd och en vegetarisk diet. Genom att överräcka en korg med ekogrönsaker till republikens president vill organisationerna lyfta fram olika positiva sidor med vegetarisk mat. En förhoppning är att presidenten skulle se människornas, djurens och naturens välmåga som viktiga frågor och bidra till att föra fram vegetarisk mat som ett alternativ vid högtidliga tillfällen såsom under julen.

Korgen med ekogrönsaker och seitanskinka överräcktes till Republiken Finlands president av djurrättsorganisationen Fauna, djurskyddsförbundet Animalia, Greenpeace, Helsingfors djurskyddsförening, Luonto-Liitto, Jordens vänner, Natur och Miljö, Finlands djurskyddsföreningars förbund, Finlands Naturskyddsförbund, Veganförbundet och WWF Finland.

Mer information:
Päivi Hagner, initiativtagare till ekokorgen, tfn 045 1035 957
Leo Stranius, generalsekreterare, Luonto-Liitto, tfn 040 754 7371
Kati Pulli, verksamhetsledare, djurskyddsförbundet Animalia, tfn 050 384 5072
Elina Manninen, styrelsesekreterare, djurrättsorganisationen Fauna, tfn 050 5384777
Tapio Laakso, programchef, Greenpeace Finland, tfn 040 181 6559
Hannele Luukkainen, ordförande, Helsingfors djurskyddsförening HESY,
tfn 040 547 7770
Anni Kiviranta, vice ordförande, Jordens vänner i Finland, tfn 050 43 23 500
Bernt Nordman, verksamhetsledare, Natur och Miljö, tfn 045 2700313
Helinä Ylisirniö, verksamhetsledare, SEY Finlands Djurskyddsföreningars förbund,
tfn 050 3712740