Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:n ja Valaiden Puolesta ry:n yhteistiedote

Tiedote 20.6.2010

Kaupallinen valaanpyynti uhkaa alkaa vuosikymmenten kiellon jälkeen

Valaanpyynti on aikansa elänyt elinkeino

Kansainvälisen valaanpyyntikomission IWC:n 62. vuosikokous pidetään Agadirissa 21.-25.6.2010. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry ja Valaiden Puolesta ry veikkaavat, että riitaisan komission kokoontuminen tietää valaille erittäin huonoja uutisia.

Kansainvälisessä valaanpyyntikomissiossa on 88 jäsenvaltiota, joista osa vastustaa ja osa harjoittaa valaanpyyntiä. Erilaiset kannat ovat ajaneet komission umpikujaan, jota USA yrittää tulevassa kokouksessa ratkoa komissiolle tarjoamallaan kompromissiratkaisulla. Valaiden suojelujärjestöille yli 40-sivuinen konsensusehdotus on painajainen, joka sallisi kaupallisen valaanpyynnin jälleen kymmenen vuoden koeajalla.

Konsensusehdotus sallisi valaanpyynnin myös uusille alueille ja maille, kuten Etelä-Korealle, Venäjälle ja Kiinalle. Japanin harjoittama ”tieteellinen pyynti” saisi jatkua eteläisten merten suojelualueella. Tämän lisäksi konsensusehdotus laillistaisi Japanin pienimuotoisen rannikkopyynnin, joka kohdistuisi erittäin uhanalaiseen J-stock-lahtivalaspopulaatioon.

Mikäli konsensusehdotus menee läpi, tulevat valaanpyynnistä koituvat kustannukset kasvamaan. Laskut lankeavat valaanpyyntikomission jäsenvaltioiden maksettavaksi korotettuina jäsenmaksuina. Myös Suomi, jossa valaanpyyntiä ei harjoiteta, on IWC:n jäsenvaltio. Loppupeleissä siis suomalaiset veronmaksajat rahoittavat osaltaan IWC:n hyväksymän kaupallisen valaanpyynnin.

HESY ry ja Valaiden Puolesta ry painottavat, että valaat eivät hyödy IWC:n konsensusehdotuksessa esitetyistä kompromisseista mitenkään. Ehdotuksen ainoa lupaus on uuden suojelualueen perustaminen Eteläiselle Atlantille, jossa ei pyydetä valaita muutenkaan.

- IWC kompastelee vuosikokous toisensa jälkeen omaan mahdottomuuteensa. Se laillistaa aikansa eläneen ammatin sekä kaikkien aikojen julmimman eläinten teurastuksen. Tämän sijaan IWC:n jäsenvaltioiden olisi aika hyödyntää jäljellä olevia meren mahteja kulutusta kestävällä, maailmanlaajuisesti hyväksytyllä ja kaikille osapuolisille - tulevat sukupolvet mukaan lukien - hyödyllisellä valasmatkailulla, HESY ry:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen ja Valaiden Puolesta ry:n puheenjohtaja Viivi Syrjä ehdottavat.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770, hannele.luukkainen@clarinet.fi
Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733, erja.veivo@hesy.fi

VALAIDEN PUOLESTA ry