Tiedote 20.6.2006

ÄLÄ OTA KESÄELÄINTÄ – PIDÄ HUOLI MYÖS PIHAPIIRIISI KOTIUTUNEISTA KULKUREISTA

Kesäisillä mökkireissuilla saattaa pihapiiriin ilmaantua kutsumaton, mutta monesti mieluisa vieras, kulkukissa. Useat perheet ja varsinkin lapset mielellään ruokkivat ja pitävät huolta uudesta asukista. Syksyn tullen kissa yleensä jätetään oman onnensa nojaan. Helsingin eläinsuojeluyhdistys muistuttaa, että ruokintaan ja hoivaan tottunut eläin ei selviä talvesta ilman ihmisen apua.

Pihapiiriin kotiutunut, säännölliseen ruokintaan tottunut eläin on vietävä alkuperäiseen kotiinsa, mikäli sellainen löytyy. Jos eläin on syksyn tullen jäämässä ilman kotia, on se toimitettava paikalliseen löytöeläintaloon, joka lainkin mukaan täytyy olla jokaisessa Suomen kunnassa. Kissa ei selviä omin neuvoin läpi talven, vaan se kuolee kylmään, nälkään ja tauteihin. Lisäksi yhdistys muistuttaa, että eläimen heitteillejättö on rikos.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys haluaa muistuttaa myös, että perinteinen kesäkissaongelmakaan ei ole vuosikymmenien tiedottamisesta ja kampanjoista huolimatta ohi.
Edelleen satoja, jopa tuhansia eläimiä otetaan vain kesän huviksi ja hylätään luontoon lomien jälkeen. Eettisesti toimiva henkilö ei ota eläintä kesäksi, vaan sitoutuu siihen eläimen koko eliniäksi. Lisäksi yhdistys muistuttaa, että tehokkain tapa kesäkissaongelman ratkaisuun on jokaisen lemmikkikissan leikkauttaminen. Ainoastaan kissojen tarjontaa rajoittamalla voidaan sen arvostuksessa ja kohtelussa saavuttaa parannusta.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

- etsii uudet kodit noin 900 kodittomalle lemmikkieläimelle vuodessa. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä.
- Ennen uusiin koteihin sijoittamista eläimet rokotetaan, leikkautetaan ja tunnistusmerkitään. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta.
- Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063.
- Yhdistyksen toimintaan voi tutustua nettisivuilla www.hesy.fi

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733