Tiedote 20.6.2005

ÄLÄ OTA KESÄELÄINTÄ: ELÄIN EI OLE KERTAKÄYTTÖHYÖDYKE
Kesälomien alkaessa monessa perheessä puhutaan lemmikin hankkimisesta. Helsingin eläinsuojeluyhdistys muistuttaa, että mitään eläintä ei pidä hankkia hetken mielijohteesta, eikä vain kesän iloksi. Lemmikistä on kannettava vastuu myös syksyn tullen ja sen koko eliniän ajan.

Lemmikeillä on oikeus elää koko luonnollisen elinikänsä
Koirat elävät 10-12 vuotta, kissat 15-20 vuotta ja monet eksoottiset lemmikit jopa vuosikymmeniä. Ennen lemmikin hankintaa on otettava selvää myös lajin tai rodun hoitovaatimuksista. Esimerkiksi koira kaipaa lenkin kolmesti päivässä, ja lisäksi oman laumansa eli ihmisten seuraa. Kani taas on herkkä eläin, joka tarvitsee rauhallisen ja turvallisen ympäristön koko elinikänsä ajaksi. Kesäksi hankitut lampaat tai ankat pitää syksyn tullen joko kyetä lähettämään teuraaksi tai hankkimaan niille hoitopaikka talveksi. Laumassa eläviä eläimiä - kuten lampaita tai kanoja - on aina hankittava vähintään kaksi.

Lapsi ei voi yksin vastata lemmikistä
Lemmikin hankinnan on oltava perheen yhteinen päätös. Vaikka aloite lemmikin hankkimiseen tulisikin lapsilta, ei lemmikkiä pidä hankkia vain siksi, että lapset sitä tahtovat. Eläin ei ole lelu, jonka voi hylätä, kun innostus sen hoitoon lopahtaa. Vanhempien on otettava vastuu lemmikin hoidosta. Lemmikin hoito maksaa, eivätkä lasten taskurahat riitä esimerkiksi rokotusten tai eläinlääkärihoidon kustantamiseen.

Kesäkissoja riittää edelleen - leikkauttaminen auttaa ongelman ratkaisussa
Kesäkissoista ja niiden hylkäämisestä on puhuttu vuosikymmeniä, mutta valitettavasti asia on yhä ajankohtainen. Kissoja on tarjolla enemmän kuin vastuuntuntoisia koteja – pentuja jaellaan jopa ilmaiseksi. Järkevämpää olisi rajoittaa syntyvien pentujen määrää leikkauttamalla kissa viimeistään vuoden iässä. Kissan leikkauttaminen maksaa 50-100 euroa. Moni hankkii soman kissanpennun ajattelematta, että siitä koituu elinvuosiensa aikana myös paljon vaivaa ja rahanmenoa. Mouruavaa leikkaamatonta kissaa ei ole helppoa pitää sisällä. Jos leikkaamaton tyttökissa kulkee ulkona, ovat sen omistajan vastuulla kolmen kuukauden välein syntyvät pennut. Kollikissan omistaja saa taas alituiseen haeskella karkuteillä olevaa kissaansa, tai paikkailla sen tappeluissa saamia vammoja. Leikkauttaminen onkin järkevin vaihtoehto ei-toivotuilta pennuilta välttymiseksi ja kissan pitämiseksi kotona.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

- hoitaa pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä ja etsii niille uudet, vastuuntuntoiset kodit. Vuosittain yhdistys sijoittaa uusiin koteihin noin 1000 lemmikkieläintä, joista kissoja noin 800. Lisäksi hoidetaan mm. koiria, kaneja, pikkujyrsijöitä ja vesikilpikonnia.

- Eläinsuojelutyötä vaikeuttaa eniten varojen puute. Vuosittain eläinten pelastamiseen kuluu noin 500.000 euroa
Yhdistys saa yhteiskunnalta tukea toimintaansa vain noin 23.000 euroa, joten yli 95% varoista on kerättävä itse. Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063.

- Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
- Tiedottaja Maria Blomster p. työ 09-7774470 fax 09-7774467, matkap. 040 - 5774733