Tiedote 19.12.2012

Uusivuosi on eläimille stressaavaa aikaa

HESY pyytää juhlijoita ampumaan ilotulitteita vain sallittuna aikana

Ilotulitteet ja paukkupommit mielletään olennaiseksi osaksi uudenvuoden viettoa. Monet eläimet kuitenkin kokevat ilotulitteiden paukkeen ja ujelluksen, valonvälähdykset ja ruudin katkun uhkaaviksi elementeiksi ja voivat ahdistua niistä useiden päivien ajaksi.

– Äärimmäisen jännittynyt eläin ei pysty syömään, nukkumaan tai käymään tarpeillaan. Paukkuarka eläin voi oirehtia myös ripuloimalla. Vuoden vaihtuessa moni koira riistäytyy taluttimesta ja pakenee ilotulitusta kauhuissaan aiheuttaen vaaraa niin liikenteelle kuin itselleenkin, siksi koirat on hyvä ulkoiluttaa hyvissä ajoin ennen ilotulituksen alkamista. Paniikkiin joutunut koira voi eksyä kauas ja harhailla pitkään vieraassa ympäristössä kylmissään ja peloissaan, Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen selventää.

Ilotulitteiden käyttö on sallittua vain 31.12. klo 18.00 ja 1.1. klo 02.00 välisenä aikana. Joissakin kunnissa ilotulitteiden ja paukkupommien käyttö on turvallisuussyistä keskusta-alueilla kiellettyä. Rajoituksia on kuitenkin vaikea valvoa: monet aloittavat ilotulitteiden paukuttelun jo joulunpyhien jälkeen, kun tulitteet tulevat kauppoihin myyntiin.

Yhdistys vetoaa nyt uudenvuoden juhlijoihin ja pyytää heitä noudattamaan lakisääteistä aikaa, jolloin ilotulitteiden ampuminen on sallittua. Lemmikin omistajien ei puolestaan pidä ottaa eläimiä mukaan katsomaan ilotulitteita eikä liioin jättää niitä yksin kotiin uudenvuodenaattona.

Ilotulitteita säikkyvän eläimen pelkoa voi lievittää monella tavalla.

– Ikkunat kannattaa sulkea ja verhot vetää ikkunoiden eteen ilotulituksen aikana. Asuntoon kannattaa laittaa kaikki valot päälle, jotta ilotulitteet eivät näy niin selvästi. Eläimelle on aina annettava mahdollisuus vetäytyä piilopaikkaan, kuten huonekalujen tai hyllyn alle. Taustamusiikki auttaa vaimentamaan ilotulituksen ääniä. Peloissaan olevan lemmikin ympärillä ei kannata hössöttää ja hääriä, sillä omistajan huolestuneisuus lisää lemmikin ahdistusta. Sen sijaan eläimen pelon sivuuttaminen ja tyyni suhtautuminen paukutteluun osoittavat kaiken olevan normaalisti ja lisäävät lemmikin turvallisuuden tunnetta. Jos eläin pelkää ilotulitusta niin paljon, että se on säikky useita päiviä tai vahingoittaa itseään, apua täytyy pyytää eläinlääkäriltä tai eläinkouluttajalta, Luukkainen neuvoo.

Koirien ulkoiluttajien kannattaa olla varovaisia myös uudenvuoden jälkeisinä päivinä, sillä ilotulitteista jää jäljelle hylsyjä, joita koirat saattavat pureskella. Myös rikkinäiset pullot ja muut juhlinnan jäljet voivat vahingoittaa eläimen tassuja. Jos lemmikki pääsee karkaamaan uutenavuotena, eläimestä on tehtävä katoamisilmoitus paikalliselle löytöeläintalolle.

HESY tähdentää, että uudenvuodenaattoa voi viettää myös ilman ilotulitteita. Tätä tavoittelee myös Päivitä rakettitietosi – vastaanota vuosi 2013 nauttien vapaudesta -Facebook-tapahtuma. Siinä kiinnitetään huomiota niihin haitallisiin vaikutuksiin, joita rakettien valmistaminen ja käyttö aiheuttavat ihmisille, ympäristölle ja eläimille, ja pyritään etsimään vaihtoehtoisia tapoja juhlia vuodenvaihdetta. Taivaan tuuliin lennätetään ilotulitteiden muodossa myös suuri summa rahaa, joka voitaisiin lahjoittaa hyväntekeväisyyden kautta yleishyödyllisiin tarkoituksiin.

Maailmassa on tällä hetkellä ainakin yksi maa, Kuuba, jossa kaikkinainen ilotulitteiden käyttö on kielletty.

Päivitä rakettitietosi – vastaanota vuosi 2013 nauttien vapaudesta -tapahtuma:

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770, hannele.luukkainen@clarinet.fi

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733, erja.veivo@hesy.fi