Tiedote 19.12.2008

HESY MUISTUTTAA: SIILILLE ANNETTAVA TALVIRAUHA

Ethän haravoimalla häiritse citysiilin horrosta.

Siilit talvehtivat tähän aikaan vuodesta komposteissa, risu- ja lehtikasoissa. Taloyhtiöiden ja omakotitalojen pihasiivouksissa on hyvä muistaa, että tämän rauhoitetun eläimen talvirauha saattaa häiriintyä. Piha-alueiden haravointia olisikin syytä talviaikaan välttää.

Siilien tarkkaa määrää Suomessa ei tiedetä, mutta siili havainnot vähenevät. Niinpä tämä piikikäs pihavieras tarvitseekin kaiken mahdollisen avun, ettei se kuole Suomessa sukupuuttoon.

Talviunesta heränneet ja vahingoittuneet siilit pitää toimittaa Korkeasaareen, jossa niitä osataan auttaa. www.korkeasaari.fi, puhelin: 09 310 1615

Tietoa siilin talvehtimisesta:

Siili vaipuu talvihorrokseen syys- lokakuussa. Siilin talvehtimispaikka ei saa olla liian kostea, mutta sen pitää olla melko lämmin. Parhaiten makuukamariksi soveltuu lehtikasa tai siilille tehty talo. Horroksessa eläimen elintoiminnot hidastuvat selvästi. Siili hankkii kesällä talveksi rasvakerroksen, joka toimii talvilevon aikana polttoaineena ja eristävänä kerroksena. Kylmät ja pitkät talvet koettelevat Suomen siilikantaa.

Siiliä voi auttaa selviämään talvihorroksesta ruokkimalla sitä syksyllä. Ruoka-apu auttaa siiliä selviämään keräämään riittävän paksun rasvakerroksen. Siilille voi myös rakentaa talvipesän vanhoista laudoista. On tärkeää, että pesä pysyy kuivana eivätkä tunkeilijat, kuten kissat tai ketut pääse tunkemaan kuonoaan siilin makuukammariin.

Siili herää horroksesta huhti-toukokuussa, eli sen elämästä noin puolet kuluu horrostaen.

Lisäohjeita: Siili kiikarissa, kotisivu: http://www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/index.html

- Riikka Suominen, tiedottaja p. 040- 577 47 33