Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry ja Helsingin seudun lintutieteellinen yhdistys Tringa

Tiedote 19.7.2012

Maastoon jätetyt siimat silpovat lintuja

Rannoille jätetyt siimat silpovat joka vuosi lukuisia lintuja. Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry on yhdessä Helsingin seudun lintutieteellisen yhdistyksen Tringa ry:n kanssa vaatinut jo vuonna 2010 toimenpiteitä, jotta vuosia jatkuneeseen ongelmaan puututtaisiin.

Lintujen kauloihin, nokkaan ja jalkoihin takertuvia siimoja jää rannoille erityisen paljon alueilla, joilla kalastetaan runsaasti. Pahimmillaan siimat aiheuttavat jalan amputaation tai hankaavat ihon vereslihalle. Osa linnuista kuolee rannalle siiman vankina.

– Linnut eivät pysty poistamaan nokallaan jalkaan tai kaulaan tarttunutta siimaa, eivätkä ne osaa varoa sitä kävellessään ja ruokaillessaan. Myös vesikasvillisuuteen takertuneet ja rannoille hylätyt uistimet ja ongenkoukut tarttuvat helposti kaulaan, nokkaan tai muualle ruumiiseen lintujen ruokaillessa. Nokkaan takertunut koukku voi estää lintua syömästä ja aiheuttaa hitaan nälkäkuoleman, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo.

Maastoon jätetyt siimat voivat olla useita metrejä pitkiä. Tringan ja HESYn tietoon tulee vakavia tapauksia, joissa jaloistaan pitkiin siimoihin sotkeentuneet linnut voivat menettää molemmat räpylänsä. Laiduntaville linnuille molempien jalkojen menettäminen on kohtalokasta, sillä rampautuneina niiden on vaikea liikkua nurmikolla ruokailemassa ja nousta lentoon. Juosten lentoon lähtevälle joutsenelle molempien jalkojen menettäminen merkitsee käytännössä lentokyvyttömyyttä ja kuolemaa.

Nyt yhdistykset peräänkuuluttavat kalastajien ja kalastusyhdistysten vastuuta rantaympäristöstä: siimaroskat ja muut pyyntitarvikkeet on korjattava pois maastosta kalastuksen päätteeksi. Viestin perille saamiseksi tarvitaan valistusta. Kalastuksenvalvojien toivotaan tiedottavan suosituilla kalastuspaikoilla kotimaisten kielten lisäksi myös englanniksi ja venäjäksi, että siimaa ei saa jättää rannalle. Myös tietoisku infolehtisin tai julistein olisi paikallaan. Etenkin eri kulttuureista tulevia on opastettava suomalaiseen kalastuskäyttäytymiseen, joka voi poiketa paljonkin ulkomaalaisen oman maan käytännöistä.

– Vaikka valtaosa kalastajista olisikin vastuuntuntoisia, joukkoon mahtuu aina välinpitämättömiä ja tietämättömiä. He eivät käsitä, minkälaista vahinkoa ja tuskaa siimat linnuille aiheuttavat. Tilanne korjaantuu vain kalastajien asenteisiin vaikuttamalla ja asiallisella informoinnilla. Ymmärryksellä, että katkenneen siiman myttääminen taskuun ja asiallinen hävittäminen myöhemmin on pieni vaiva verrattuna niihin kärsimyksiin, joita jalkaan takertunut siima aiheuttaa linnuille. Myös pelastuslaitosten työtaakka kevenee, kun niiden ei tarvitse tuhlata aikaa turhauttavaan työhön: loukkaantuneita, mutta lentokykyisiä lintuja on nimittäin vaikea saada kiinni, Helsingin seudun lintutieteellisen yhdistyksen Tringa ry:n Marja Saarinen summaa.

1. 2.

Kuva 1: Kaulan ympärille nirhautunut siima on rikkonut yhä elossa olevan valkoposkihanhen kaulan ihon kauttaaltaan rikki. Kuva: Marja Saarinen.
Kuva 2: Tätä valkoposkihanhen siiman ja uistimen pahoin vahingoittamaa jalkaa ei voida enää pelastaa. Kuva: Marja Saarinen.

Yllä olevat kuvat ovat vapaasti käytettävissä. Kuvia julkaistaessa pyydämme mainitsemaan kuvaajan: Marja Saarinen. Painokelpoisen kuvan saa ladattua klikkaamalla hiiren oikealla näppäimellä kuvaa.

Katso video jalastaan kohoon ja siimaan sotkeentuneesta valkoposkihanhesta.
Video on vapaasti käytettävissä. Videota julkaistaessa pyydämme mainitsemaan kuvaajan: Marja Saarinen.

Dokumentoitua aineistoa, kuvia rampautuneista linnuista ja tietoa yksittäisistä tapauksista löytyy Tringan foorumilta: http://www.tringa.fi/fi/foorumi/func,view/id,639/catid,11/

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,