Tiedote 18.12.2006

ELÄIN EI SOVI JOULULAHJAKSI

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry. saa päivittäin yhteydenottoja eläimen hankkimisesta jouluksi. Yhdistys muistuttaa, että eläin ei sovi joululahjaksi. Mitään eläintä ei pidä hankkia hetken mielijohteesta.

Eläin ei ole lelu, jonka voi hylätä, kun juhlat ovat ohi tai kun innostus sen hoitoon lopahtaa. Lemmikin hankinnan on oltava koko perheen yhteinen ja tarkkaan harkittu päätös. Lemmikin hankkiminen vaikuttaa elämään pitkään: kissa elää keskimäärin 15 - 20 vuotta, koira yli kymmenen ja kani jopa kahdeksan vuotta. Pienet jyrsijät (hiiret, hamsterit, rotat) elävät nekin pari vuotta. Vesikilpikonnat ja monet muutkin matelijat voivat elää jopa ihmisiän: kymmeniä vuosia. Eläimen hoitaminen vaatii paitsi aikaa, myös rahaa.

Lemmikin hankinnan on oltava koko perheen tarkkaan harkittu päätös

Vaikka aloite lemmikin hankkimiseen tulisikin lapsilta, ei lemmikkiä pidä ottaa vain sen vuoksi, että lapset sitä kinuavat. Vanhempien on oltava valmiit vastaamaan lemmikin hoidosta ja maksamaan kulut, sillä lasten taskurahat tuskin riittävät rokotusten tai sairaan eläimen vaatimaan eläinlääkärin hoitoon. Pahimmassa tapauksessa joululahjaksi hankitusta eläimestä halutaan eroon ja pari viikkoa joulun jälkeen, kun lemmikin uutuudenviehätys on haihtunut ja sen hoitoon on kyllästytty. HESY odottaakin aikaisempien vuosien tapaan saavansa jälleen useita yhteydenottoja äkillisesti puhjenneista allergioista ja muista pitovaikeuksista heti joulun jälkeen.

Eläimellä on oikeus elämään

Eläimen heitteillejättö on rikos niin juridisesti kuin eettisestikin. Eläimellä on oikeus elää koko luonnollinen elämänsä hyvässä hoidossa. Mikäli eläintä ei voi tai halua pitää, on omistajan velvollisuus joko etsiä lemmikilleen uusi koti tai viedä se eläinlääkärille lopetettavaksi. Eläinsuojeluyhdistyksillä ei ole tilaa eikä resursseja ottaa vastaan lemmikkejä, joihin on kyllästytty. Jokaisesta lemmikistä kantaa lopullisen vastuun sen omistaja.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry
- etsii uudet kodit noin 1000 kodittomalle lemmikkieläimelle vuodessa. Eläimet ovat pääkaupunkiseudulta löydettyjä tai viranomaisten huostaanottamia eläimiä.
- Ennen uusiin koteihin sijoittamista eläimet rokotetaan, leikkautetaan ja tunnistusmerkitään. Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500.000 euroa. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta.
- Kodittomien eläinten avustustilin numero on Nordea 200118-113063
- Joulukeräys eläinten hyväksi jatkuu Lasipalatsin kulmalla ja Itäkeskuksen Tallinnanaukiolla 23.12. saakka. Lisätietoja www.hesy.fi

Puheenjohtaja Hannele Luukkainen, p. ja fax (09) 7242931, matkap. 040-5477770
Tiedottaja Maria Blomster p. (09) 7774470, 040-5774733