Tiedote 17.7.2012

Säästä saksiniekka kärsimyksiltä

Ravut kärsivät elävältä keittämisestä ja huonoista pito-olosuhteista

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry muistuttaa 21. heinäkuuta alkavan ravustuskauden alla suomalaisia rapujen ja muiden äyriäisten kivun tuntemiskyvystä ja oikeasta käsittelystä. Ravuille pyyntikausi tietää tuskien taivalta, sillä ne keitetään elävältä ja niitä kuljetetaan ja säilytetään usein väärin.

– Ravut ovat vesieläimiä, mutta silti niitä saatetaan pitää sekä kaupoissa että kodeissa joko kuiviltaan tai liian pienissä vesimäärissä. Ravut kärsivät myös huonolaatuisesta vedestä ja veden lämpötilan voimakkaista vaihteluista, ahtaista tiloista ja säilytyksestä yhdessä kooltaan tai lajiltaan sopimattomien yksilöiden seurassa. Äyriäisiä, kuten rapuja ja hummereita, pidetään ylipäätään elävinä liian pitkiä aikoja, mikä aiheuttaa niille stressiä, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen listaa epäkohtia.

Suomen eläinsuojelulaissa ja -asetuksessa esitetyt yleiset vaatimukset eläinten pidolle, hoidolle, kohtelulle ja käsittelylle koskevat kaikkia eläimiä – myös rapuja ja kaikkia muitakin selkärangattomia eläimiä. Äyriäiset on siis myös lopetettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Tähän velvoittavat jo lukuisat tutkimukset, jotka osoittavat äyriäisten tuntevan kipua ja kokevan stressiä.

Yleensä ravut keitetään elävinä, sillä ne pilaantuvat lyhyessä ajassa. Jo muutaman tunnin kuolleena olleet ravut voivat aiheuttaa ruokamyrkytyksen. Saksiniekalle keittäminen elävältä on tuskallinen kuolema. Ravun kärsimykset pitkittyvät etenkin silloin, jos veden lämpötila nousee hitaasti kiehuvaksi. Keitinveden jäähtymisen voi aiheuttaa esimerkiksi liian monen ravun yhtäaikainen keittäminen kattilassa.

Ravintoloissa äyriäiset, yleensä hummerit, saatetaan tappaa halkaisemalla ja tuhoamalla niiden hermosto. HESY muistuttaa, että tällainen lopetustapa ei ole äyriäiselle tuskaton ja vaatii tekijältä aina kunnollista ammattitaitoa, jota kotikokeilla ei ole. Äyriäisellä ei ole aivojen tapaista keskushermostoa, jonka tuhoaminen aiheuttaisi välittömän kuoleman, vaan eri puolilla kehoa olevia hermosolmukkeita ja -keskuksia, jotka on hankala paikantaa ja tuhota.

Tutkimuksissa myös monien muiden yleisesti käytettyjen lopetusmenetelmien on todettu aiheuttavan äyriäisille kärsimystä. Ainoa poikkeus vaikuttaa olevan ravintoloiden ja äyriäisten tuottajien käyttöön kehitelty Crustastun-laite: http://crustastun.com/
Sen avulla äyriäinen voidaan tainnuttaa ennen keittämistä tai tappaa nopeasti, mutta laitteen käyttö ei ole vielä yleistynyt.

Ravut eivät ole ihmiselle välttämätöntä ravintoa. Äyriäisten pito- ja lopetustavoista huolestunut voi siis hyvin jättää saksiniekan myös syömättä.
– Yhdessä ravussa on hyvin vähän varsinaista syötävää lihaa. Rapujen syöminen onkin suomalaisille lähinnä loppukesän ja alkusyksyn rituaali, joka on syytä kyseenalaistaa. Ruoka ei saa perustua eläinrääkkäykseen. Rapu ei ole elintarvike, vaan elävä, tuntemiskykyinen eläin, Luukkainen lisää.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770,

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733,

Yhdysvaltalaisen eläinsuojeluyhdistyksen HSUS:n (The Humane Society of the United States) raportti äyriäisen kokemasta kivusta eri teurastustapojen aikana:

Britannialaisen eläinsuojeluyhdistyksen RSPCA:n (The Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals) rapujen ostamista ja tappamista koskeva ohjeistus ravintolahenkilökunnalle ja kuluttajille:

Äyriäisten puolesta kampanjoivan The Shellfish Network -verkoston sivut:

Lisätietoja rapujen tuntemiskyvystä:
Animal Behaviour nro. 77 (2009)
Robert W. Elwood, Mirjam Appel: Pain experience in hermit crabs?

Eviran ohjeita elävien rapujen säilyttämiseen ja kohteluun:

Lisätietoja Crustastun-laitteesta, jolla äyriäiset voidaan tappaa humaanisti:

Äyriäistä ei saa tappaa
∙ repimällä tajuissaan oleva eläin kahtia
∙ irrottamalla tajuissaan olevalta eläimeltä raajoja, kudosta tai lihaa
∙ keittämällä tajuissaan oleva eläin hitaasti kiehahtavassa vedessä
∙ mikroaaltouunissa