Tiedote 17.4.2008

KIIPELISSÄ OLEVIA VILLIELÄIMIÄ AUTTAA HELSINGISSÄ PELASTUSLAITOS

HESY ei kuljeta luonnonvaraisia eläimiä

Eläinsuojelukentän työnjaon mukaan avun tarpeessa olevien luonnonvaraisten eläinten pelastustehtävät kuuluvat pelastuslaitokselle - Ei Helsingin eläinsuojeluyhdistykselle.

Jos löydät loukkaantuneen, jäätyneen tai kiinnijääneen luonnonvaraisen eläimen tai tarvitset kuljetusapua sellaisen kanssa, soita numeroon 112. Helsingin alueella pelastuslaitoksen eläinten pelastusyksikkö päivystää vuorokauden ympäri. Pelastuslaitoksen henkilökunta toimittaa eläimet Korkeasaareen saamaan hoitoa ja he myös osaavat lopettaa pahoin loukkaantuneen eläimen.

Espoossa, Vantaalla ja muualla Suomessa eläintenpelastusyksikköjä ei ole. Näissä paikoissa eläimiä auttavat poliisi ja pelastuslaitos resurssiensa mukaan.

Tähän aikaan vuodesta on hyvä muistaa, että yksin kyyhöttävä rusakonpoikanen ei ole emonsa hylkäämä. Emo käy imettämässä poikasta illan tullen vain parin minuutin ajan. Yksinäiseltä näyttävä rusakonpoikanen ei siis yleensä ole orpo vaan odottaa emoaan. Ihmisen ei tule koskea poikaseen, jotta emo ei hylkäisi sitä. Ihmisen hoivissa rusakonpoikaset kuolevat lähes aina. Rusakonpoikasen pahin vihollinen on usein ihminen, joka koskee poikaseen pelastaakseen sen, mutta tietämättömyyttään aiheuttaa peruuttamattoman vahingon.

Pelastuslaitos muistuttaa myös, ettei yksijalkainen lintu välttämättä tarvitse ihmisen apua. Jos yksijalkainen lintu on lentokykyinen, se kyllä selviää kaupunkiluonnossa. Lentokyvyn voi tarkastaa hätyyttämällä lintua ja katsoa nouseeko se lentoon.

- Riikka Suominen, tiedottaja p. 040- 577 47 33