Tiedote 16.10.2009

Poliisin tapa hoitaa ihmisten ja luonnoneläinten ongelmalliset kohtaamiset liian liipaisinherkkä

Juvalla tapettu ilveksen orpopentu olisi voitu pelastaa

Helsingin eläinsuojeluyhdistys ry paheksuu Etelä-Savon poliisin päätöstä tappaa keskiviikkoiltana Juvalla Etelä-Savossa auton alle jääneen emoilveksen pentu, vaikka se olisi hyvin voitu pelastaa. Alun perin orvoiksi jääneet kaksi ilveksen pentua oli tarkoitus ottaa kiinni torstaiaamuna ja viedä ne Keski-Suomessa sijaitsevaan Ilveshoitola Villi-Ilvekseen. Juvan riistanhoitoyhdistyksen toiminnanohjaaja Jari Sihvonen oli sopinut ilveshoitolan Jussi Ristonmaan kanssa, että hän kerää aamuksi porukan, jonka kanssa lähtee maaston, ja soittaa Ristonmaalle, kun pennut löytyvät. Myös ilveshoitolan työntekijät olivat valmiita tarvittaessa osallistumaan pentujen etsintään.

Yöllä onnettomuuspaikalle kerääntynyt ryhmä kuitenkin pyörsi päätöksensä ja lähti ilvespentujen perään metsään. Ristonmaa kertoo, että Sihvonen oli yrittänyt soittaa hänelle puoli kaksitoista illalla, mutta hän oli jo sulkenut yöksi puhelimensa, koska ajatteli, että pentujen etsintä aloitetaan aamulla.

Pentujahtiin yöllä lähtenyt porukka havaitsi toisen pennuista puussa, ja paikalla ollut poliisi päätyi tappamaan sen. Ristonmaa pitää ratkaisua hätiköitynä ja harkitsemattomana.

- Lopettamispäätöstä perustellaan eläinsuojelulla, sillä pentu oli niin nuori, ettei osannut vielä saalistaa. Se olisi kuitenkin hyvin pärjännyt luonnossa aamuun asti ja vielä sitäkin seuraavaan aamuun. Ilveshoitolassa pentu olisi saatu kasvatettua hyvin aikuiseksi, vaikka luontoon sitä ei olisikaan voitu päästää, sillä pentuina ihmisten kanssa tekemisissä olevat ilvekset kesyyntyvät.

Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen paheksuu poliisin toimintatapaa, jossa orvoiksi jäänet pennut tapetaan poikkeuksetta.

- Perusteluna käytetään milloin ihmisten- ja milloin eläintensuojelua, vaikka noilla tappamisilla ei ole mitään tekemistä suojelun kanssa.

Luonnoneläinten tappaminen heijastelee Luukkaisen mielestä metsäsuomalaista mentaliteettia, jonka mukaan tappaminen on ensimmäinen ja ainoa mieleen tuleva ratkaisu.

- Tämä suomalaisen poliisin valitsema malli ratkaista ihmisen ja eläimen kohtaamiseen liittyvät ongelmat aina tappamalla on täysin käsittämätön. Monissa muissa maissa ihmisen ja eläimen kohtaamiset hoidetaan eläimiä suojelevilla malleilla. Esimerkiksi Kanadassa ja Yhdysvalloissa ihmisten asuinalueille hakeutuneet karhut pyritään ensin ajamaan metsiin ja jos se ei onnistu, niin sitten ne siirretään sinne nukutettuina. Myös nämä ilveksen pennut olisi voitu pelastaa ilveshoitolassa tarjotulla asianmukaisella hoidolla, mutta taas kerran paikalliselle porukalle tuli kiire lähteä pentujahtiin.

Ilveksen toinen pentu katosi omille teilleen. Paikallinen porukka yrittää etsiä pennun käsiinsä. Hesy toivoo, että ryhmä ei päätyisi tappamaan tätäkin pentua, vaan toimittaisi pennun ilveshoitolaan.

HELSINGIN ELÄINSUOJELUYHDISTYS HESY RY

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770