Tiedote 15.12.2011

Eläin ei sovi yllätyslahjaksi

Lemmikin hankinnan oltava koko perheen tarkkaan harkittu päätös

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry muistuttaa, että eläin ei sovi joululahjaksi. Eläin ei ole lelu eikä tavara, jonka voi ottaa hetken mielijohteesta tai antaa yllätyksenä sukulaisilleen tai lemmikkiä kinuaville lapsilleen. Eläimen omistaminen merkitsee aina suurta vastuuta, sillä lemmikkiin on sitouduttava koko sen eliniän ajaksi myös elämäntilanteiden muuttuessa.

– Lemmikkiä hankittaessa on ajateltava asioita pitkälle eteenpäin ja otettava huomioon, että kissat elävät 15–20 vuotta, koirat yli kymmenen vuotta ja pienet jyrsijätkin muutaman vuoden. Vesikilpikonnat ja useat matelijat voivat elää kymmeniä vuosia, jopa ihmisiän. Talouteen on valittava sellainen eläin, jota jaksetaan ja osataan hoitaa mahdollisen vaipparumban, työkiireiden, paikkakunnan vaihdosten ja muiden myllerrysten keskellä, HESY:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen ohjeistaa.

Lapsiperheissä vanhemmat ovat vastuussa eläimestä ja sen hoitokuluista. Vaikka lapset kuinka lupaisivat huolehtia eläimen hoitamisesta, on vanhempien hyvä pitää mielessä, että tämä innostus saattaa lopahtaa hyvinkin nopeasti, kun uutuudenviehätys on haihtunut.

– Lemmikin hankinnan on oltava aina koko perheen yhteinen ja tarkkaan harkittu päätös. Pahimmassa tapauksessa lapset kyllästyvät lahjaksi saatuun eläimeen jo pian juhlapyhien jälkeen, jolloin se koetaan perheessä taakaksi, josta halutaankin päästä eroon. Lasten taskurahat eivät riitä liioin lemmikkien säännöllisiin rokotus- ja eläinlääkärikuluihin, Luukkainen selventää.

Lemmikkieläinten heitteillejättöjen yleisin syy on se, että eläin on ollut heräteostos, jonka laji- ja rotukohtaisiin tarpeisiin uusi omistaja ei ole tutustunut. Pahimmillaan väärä laji- ja rotuvalinta voi johtaa eläimen käytösongelmiin ja pitovaikeuksiin, mikä voi kasvattaa eläimen hylkäämisriskiä.

Suomessa hylätään vuosittain tuhansia eläimiä. HESY:n hoiviin päätyy vuodessa arviolta 500 heitteille jätettyä eläintä. Yhdistys muistuttaa, että jokainen lemmikinomistaja on juridisesti vastuussa oman eläimensä hoitamisesta ja että lemmikkieläimen heitteillejättö on rikos. Jos lemmikkiä ei voi pitää, on omistajalla velvollisuus etsiä sille uusi koti.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733