Tiedote 15.12.2009

Lemmikin hankkimista on aina harkittava tarkkaan

Älä anna eläintä joululahjaksi – eläin ei ole lelu

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry muistuttaa, että eläin ei sovi joululahjaksi. Eläin ei ole lelu eikä tavara, jonka voi ottaa hetken mielijohteesta tai antaa yllätyksenä sukulaisilleen tai lemmikkiä kinuaville lapsilleen. Lemmikin hankinnan on aina oltava koko perheen tarkkaan harkittu päätös.

- Eläin ei saa olla koskaan heräteostos. Eläimen omistaminen merkitsee suurta vastuuta, sillä lemmikkiin pitää sitoutua koko sen elämän ajaksi myös elämäntilanteiden muuttuessa. Lemmikkiä hankittaessa on otettava huomioon, että kissat elävät 15-20 vuotta, koirat yli kymmenen vuotta, kanit jopa kahdeksan vuotta ja pienet jyrsijätkin muutaman vuoden. Vesikilpikonnat ja useat matelijat elävät jopa ihmisiän, kertoo Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

Luukkainen tähdentää, että lemmikkieläimen heitteillejätön yleisin syy on juuri se, että eläin on otettu ajattelemattomasti, tutustumatta sen laji- ja rotukohtaisiin tarpeisiin. Lemmikkiä hankittaessa tulee aina miettiä, mikä eläin ja rotu olisi juuri tähän perheeseen sopiva.

- Paljon liikuntaa kaipaava paimenkoira ei esimerkiksi sovi sohvaperunana viihtyvälle ihmiselle eikä voimakasvaistoinen metsästyskoira sopeudu kerrostaloon. Pahimmillaan väärä laji- ja rotuvalinta voi johtaa eläimen käytösongelmiin ja sitä kautta pitovaikeuksiin ja lisätä näin lemmikkien hylkäämisiä.

Eläimen hoitaminen vaatii päivittäin paitsi aikaa myös rahaa. Luukkainen muistuttaa, että lapsiperheissä vanhemmat ovat vastuussa eläimen hoitamisesta ja myös hoidosta koituneista kustannuksista.

- Vaikka lapset kuinka lupaisivat huolehtia eläimen hoitamisesta, on vanhempien hyvä pitää mielessä, että tämä innostus saattaa lopahtaa hyvinkin nopeasti, kun uutuudenviehätys on haihtunut. Lasten taskurahat tuskin riittävät lemmikkien säännöllisiin rokotus- ja eläinlääkärikuluihin. Lemmikkistä on kuitenkin aina huolehdittava myös sen sairastuessa.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys painottaa myös lemmikkieläinliikkeiden, kasvattajien ja muiden lemmikkejä myyvien vastuuta. Eläintä ei pitäisi koskaan myydä alaikäisille, ja lemmikkejä myyvillä on velvollisuus opastaa jokainen lemmikkiä hankkiva kyseisen eläimen hoitoon ja sen lajikohtaisiin tarpeisiin. Eläinten kauppaa ei saisikaan rinnastaa esineiden kauppaan, jossa päämotiivina on usein kauppiaan taloudellinen voitto. Eläinten kaupassa on aina huomioitava myös eläinten hyvinvointi.

Suomessa jätetään vuosittain heitteille tuhansia eläimiä. HESY:n hoiviin päätyy vuodessa arviolta 500 hylättyä eläintä. Helsingin eläinsuojeluyhdistys muistuttaa, että jokainen lemmikinomistaja on juridisesti vastuussa oman eläimensä hoitamisesta ja että lemmikkieläimen heitteillejättö on rikos. Jos lemmikkiä ei voi pitää, on omistajalla velvollisuus etsiä sille uusi koti.

Hannele Luukkainen, puheenjohtaja p. 040 547 7770

Erja Veivo, tiedottaja p. 040 577 4733