Tiedote 15.12.2007

EI ELÄINTÄ JOULUAHJAKSI

Yltäkylläisyyden ja tavarapaljouden keskellä ihmisten mieleen putkahtaa mitä kummallisempia lahjaideoita. Yksi tällainen älytön ajatus on antaa eläin joululahjaksi. Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen paheksuu tällaista tapaa ja korostaa, että "eläin ei ole lelu eikä tavara".

Lemmikkiä ei pidä ottaa hetken mielijohteesta edes itselleen saatika antaa jollekin toiselle yllätyksenä. Eläimen hankinnan on aina oltava tarkkaan harkittu päätös. Jokaisella eläimellä on oikeus elää hyvissä oloissa koko luonnollinen elinikänsä. Lemmikkiä ottaessa täytyy miettiä onko todella valmis sitoutumaan sen hoitamiseen useiden vuosien, jopa vuosikymmenien ajan. Kissat elävät 15-20 vuotta, koirat yli kymmenen, kanit jopa kahdeksan vuotta ja pienet jyrsijät pari vuotta. Vesikilpikonnat ja useat matelijat elävät jopa ihmisiän. Lisäksi eläimen hoitaminen vaatii päivittäin paitsi aikaa myös rahaa.

Lemmikkiä ei pidä ottaa perheeseen myöskään siitä syystä, että lapset sitä kinuavat ja lupaavat hoitaa sen ja maksaa kulut omista viikkorahoistaan. Lasten innostus lemmikkien hoitamiseen saattaa lopahtaa hyvinkin nopeasti, kun uutuudenviehätys on haihtunut. Lasten taskurahat tuskin riittävät lemmikkien säännöllisiin rokotus- ja eläinlääkärikuluihin.

"Lemmikin hankinta on oltava koko perheen tarkkaan harkittu päätös ja vanhempien on otettava vastuu eläimen hoitamisesta." toteaa Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen. Pahimmassa tapauksessa lahjaksi saadusta lemmikistä halutaan päästä eroon heti juhlapyhien jälkeen. "Jokainen lemmikinomistaja on juridisesti vastuussa oman eläimensä hoitamisesta ja eläimen heitteillejättö on rikos" muistuttaa Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

"Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen hoivissa on tällä hetkellä yli 100 kissaa, 7 koiraa, 4 kania, 8 vesikilpikonnaa ja jokunen pikkujyrsijä, jotka kaikki kaipaavat kunnollista kotia koko loppuiäkseen" kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Hannele Luukkainen ja toivottaa kaikki eläinrakkaat ihmiset tervetulleeksi Eläinsuojelukeskukseen Itä-Pakilaan tutustumaan kodittomiin eläimiin.

* * * * *

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry

* Etsii uudet kodit läes 1000 kodittomalle lemmikille joka vuosi.

* Ennen uusiin koteihin sijoittamista eläimet madotetaan, rokotetaan, leikkautetaan ja tunnistusmerkitään.

* Eläinten pelastamiseen kuluu vuosittain noin 500 000 e. Valtaosa varoista saadaan yksityisiltä lahjoittajilta.

* Kodittomien eläinten avustustilin numero on: Nordea 200118- 113063

* Eläintilat ovat avoinna ma-pe ja su klo 15-18. Suljettu 23.-26.12.

* * * * *

Puheenjohtaja Hannele Luukkainen puh. 040-547 7770