Tiedote 15.9.2010

Patologin lausunto seitsemästä lopetetusta kissanpennusta

Helsingin eläinsuojeluyhdistykseen tuotujen sairaiden ja villiintyneiden kissanpentujen ruumiinavauspöytäkirja on saatu Eviralta. Pöytäkirjasta ilmenee, että kaikilla seitsemällä pennulla oli tulehdus nenäontelossa ja silmissä sekä lisäksi erilaisia sisäloisia. Näiden lisäksi neljällä pennulla oli tulehdusmuutoksia keuhkoissa, munuaisissa ja maksassa. Nämä muutokset johtuvat todennäköisesti pennuissa olleista madoista.

Pennut lopetettiin eläinsuojelullisista syistä sairauden ja villiintyneisyyden takia. Eviran ruumiinavauksessa ei luonnollisestikaan ole voitu ottaa kantaa eläinten luonteeseen. Patologin arvio sairauden vakavuusasteesta ei myöskään ole suoraan verrannollinen sairauden mahdolliseen paranemisennusteeseen. HESY julkaisee skannatut patologin tutkimustulokset sivuillaan konaisuudessaan.

Eviran tutkimustodistuksen sivu 1
Eviran tutkimustodistuksen sivu 2
Eviran tutkimustodistuksen sivu 3
Eviran tutkimustodistuksen sivu 4
Eviran tutkimustodistuksen sivu 5

Eutanasia päätöstä on selvitetty tarkemmin tiedotteessa, joka on julkaistu 26.8.2010.

HELSINGIN ELÄINSUOJELUYHDISTYS HESY RY

Jukka Marttila, pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri, Hesyn hallituksen varapuheenjohtaja p. 0500 506 605, jukka.marttila@elainlaakarikeskus.fi